Samochody 4x4 » Aktualności » Land Rover Discovery - historia modelu

Land Rover Discovery - historia modelu
2009-11-21 - K. Spychalski Tagi: Land Rover, Land Rover Discovery
W połowie lat 80-tych ubiegłego wieku w firmie Land Rover pojawił się pomysł stworzenia “młodszego brata” Range Rovera. Auto takie miało z powodzeniem przejąć segment rynku zwolniony przez ten flagowy model brytyjskiej firmy, stopniowo „kierujący się” w stronę pojazdów wyższej klasy. Projekt ten otrzymał roboczą nazwę “Project Jay”. W luźny sposób odwoływał się on do modelu Range Rover, zakładał jednak stworzenie auta z nową płytą podłogową, mogącego pomieścić do siedmiu osób oraz posiadającego diametralnie inne wnętrze. Projekt został zaaprobowany w sierpniu 1987 roku, a za cel postawiono sobie wprowadzenie auta na rynek w 1989 roku.
W trosce o to, by nowe auto odzwierciedlało aktualne trendy designu, przy opracowywaniu wnętrza samochodu firma Land Rover korzystała z pomocy różnych projektantów, w tym m. in. renomowanego Conrad Design Studio. Zadbano także o zapewnienie ekonomicznej alternatywy dla potężnego silnika V8 - auto dostępne było w różnych wersjach, w tym także z nową jednostką napędową diesel 2,5 l z turbosprężarką, chłodzeniem międzystopniowym (intercoolerem) oraz bezpośrednim wtryskiem paliwa - 200 TDi.
Owoc „Project Jay” - Land Rover Discovery - został zaprezentowany w swojej 3-drzwiowej wersji na targach motoryzacyjnych Frankfurt Motor Show we wrześniu 1989 roku. Wejście na rynek wersji 5-drzwiowej rok później oraz facelifting modelu w marcu 1994 roku pozwoliły Discovery znaleźć miejsce na rynku familijnych samochodów terenowych oraz osiągnąć ogromny sukces.
Zobacz także: Land Rover Discovery 4 - galeria »W 1995 roku po raz pierwszy w historii liczba wyprodukowanych przez Land Rover samochodów przekroczyła 100 tys. Najlepiej sprzedającym się modelem było Discovery. Wprowadzenie na rynek wersji ze znanym z samochodów osobowych Rover czterocylindrowym silnikiem benzynowym o pojemności 2.0 l pozwoliło firmie wyjść na przeciw europejskiej polityce podatkowej, zakładającej ulgi w przypadku aut o pojemności silnika poniżej 2,0 l. Oferta została także wzbogacona o Discovery z jednostką napędową V8 o pojemności 3,9 litra.W 1998 roku miała miejsce premiera drugiej generacji Discovery. Posiadał on taki sam rozstaw osi jak poprzednik (254 cm), był jednak dłuższy, co umożliwiało szóstemu i siódmemu pasażerowi siedzenie na fotelach zwróconych
przodem w kierunku jazdy. Design nowego modelu był zbliżony, zastosowano w nim jednak wiele nowych technologii. Nowością był m. in. system ACE (Active Cornering Enhancement), który zapobiegać miał zbyt dużym przechyłom karoserii na zakrętach, a także funkcja samo poziomowania, wykorzystującą pneumatyczne zawieszenie tylnej osi dla zapewnienia utrzymania stałego poziomu pojazdu niezależnie od jego obciążenia.Pierwsze dwa egzemplarze Discovery drugiej generacji objechały świat w ramach ambitnego przedsięwzięcia o nazwie "New Discovery Trek". Ich podróż rozpoczęła się w Londynie, a zakończyła na targach motoryzacyjnych Paris
Motor Show 1998, gdzie model ten został przedstawiony publiczności.W roku 1998, składająca się z trzech samochodów Discovery ekipa wspierała drużynę motocykli BMW w czasie rajdu Paryż-Dakar. Samochody były wyposażone w standardowe silniki, skrzynie biegów oraz zawieszenie, wszystkim udało się przejechać tę trudną trasę. Jeden z pojazdów znajduje się obecnie w zbiorach muzeum Heritage Motor Centre w Gaydon - ukończył on rajd na 31. miejscu.C.D.N.
CZY WIESZ, ŻE…
LAND ROVER DISCOVERY BYŁ PIERWSZYM SAMOCHODEM Z NAPĘDEM NA CZTERY KOŁA WYPOSAŻONYM W DWIE PODUSZKI POWIETRZNE?
LICZBA SPRZEDANYCH EGZEMPLARZY (DO KOŃCA PAŹDZIERNIKA 2009) TO: 903.098 I WCIĄŻ ROŚNIE?
1989 Discovery wchodzi na rynek (wersja 3-drzwiowa)
1990 Rozpoczęcie sprzedaży wersji 5-drzwiowej Discovery
1994 Facelifting Discovery
1994 Discovery wchodzi na rynek w USA
1998 Pojawienie się Discovery 2
2004 Prezentacja Discovery 3 oraz zdobycie przez niego nagrody Car of the Year magazynu “What Car?”
2005 Zdobycie I miejsca w Plebiscycie „najlepsze samochody roku 2005” w kategorii „Samochody terenowe” miesięcznika Auto Motor i Sport w Polsce
2006 Zdobycie I miejsca w Plebiscycie „najlepsze samochody roku 2006” w kategorii „Samochody terenowe” miesięcznika Auto Motor i Sport w Polsce
2009 Wejście na rynek Discovery 420 FAKTÓW Z ŻYCIORYSU LAND ROVER DISCOVERY
Fakt 1
Charakterystyczny design samochodów Discovery wypracowany został przez cztery generacje tych pojazdów. Lekko podniesiony fragment dachu nowego Discovery 4 jest odniesieniem do klasycznego wzornictwa pierwszych samochodów tego modelu, w których tylna część dachu znajdowała się wyżej by zapewnić dostateczną ilość miejsca pasażerom siedzącym z tyłu.Fakt 2
W ciągu dziewięciu lat produkcji modelu Discovery pierwszej generacji fabrykę opuściło 392,443 egzemplarzy, czyli średnio produkowano 43,604 egzemplarzy rocznie. W ciągu sześciu lat wyprodukowano 278,570 egzemplarzy drugiej generacji, ze średnią 46,428 egzemplarzy rocznie. Discovery 3 osiągnął liczbę 220,057 samochodów na przestrzeni pięciu lat (średnio 44,011 egzemplarzy rocznie). Po nim przyszła kolej na model roku 2010 - Discovery 4.
Fakt 3
Oszczędność paliwa zawsze była istotna dla projektantów silników diesel w modelach Discovery. System common rail trzeciej generacji pozwala najnowszemu silnikowi TDV6 o pojemności 3,0 litrów zwiększyć oszczędność paliwa o 9,7% w stosunku do poprzedniego silnika o mniejszej pojemności (cykl mieszany). Pionierski system bezpośredniego wtrysku paliwa, który pojawił się w silnikach TDi montowanych w samochodach Discovery pierwszej generacji, miał za zadanie zapewnić możliwie dużą w tej klasie aut oszczędność paliwa. W silnikach diesel TD5, które pojawiły się wraz z drugą generacją Discovery, analogiczne zadanie miało zastosowanie pompowtryskiwaczy (Electronic Unit Injectors).
Fakt 4
Pierwsze, 3-drzwiowe wersje Discovery pojawiły się w 1989 roku. Rok później do produkcji weszła rodzinna, 5-drzwiowa wersja pojazdu, zbudowana na tej samej płycie podłogowej. W czasie projektowania drugiej generacji Discovery stworzona została pełnowymiarowa makieta auta 3-drzwiowego, popyt na rynku wskazywał jednak na to, że to wersja 5-drzwiowa ma przed sobą przyszłość. W związku z tym 3-drzwiowa wersja Discovery 2 nigdy nie weszła do produkcji.
Fakt 5
Zapewnienie doskonałej widoczności dla kierowcy zawsze było jednym z założeń konstrukcyjnych modeli Discovery, także za sprawą wysoko umiejscowionego fotela kierowcy (tzw. „command driving”). W modelu Discovery 4 w czasie wykonywania manewrów kierowca widzi każdy, najmniejszy nawet, element auta - wszystko za sprawą systemu pięciu kamer. Obrazy z nich przesyłane są do zamontowanego w desce rozdzielczej ekranu i mogą działać przy prędkości do ok. 18 km/h.
Fakt 6
Pierwsze samochody posiadały przednie reflektory z samochodów dostawczych Rover oraz tylne światła z vanów Austin Maestro. We wczesnych egzemplarzach na tylnych światłach umieszczone było nawet logo Austin-Rover - dopiero, gdy ruszyła masowa produkcja tych aut, miejsce to zajęło już tylko i wyłącznie logo marki Land Rover.
Fakt 7
Charakterystyczna grafika na bokach trzydrzwiowej wersji pierwszego modelu Discovery była bardzo modna pod koniec lat 80-tych. Do dziś pozostaje ona cechą rozpoznawczą pierwszych modeli. W 1992 uległa ona zmianie, a po 1994 roku, wraz ze zmieniającymi się trendami we wzornictwie, całkowicie z niej zrezygnowano.
Fakt 8
"Duch przygody" charakterystyczny dla marki Land Rover często przywoływany jest w kontekście słynnych rajdów Camel Trophy. W latach 90-tych model Discovery szturmem "zdobył" te słynne zawody samochodów terenowych.
Specjalnie przygotowane egzemplarze tego auta brały udział w tych zawodach od 1990 do 1997 roku. W niektórych krajach sprzedawane były nawet limitowane wersje Camel Trophy - pojazdy te spotkać można na drogach do dziś.
Fakt 9
Projekt zakładający stworzenie Discovery otrzymał roboczą nazwę "Project Jay". Nazwa taka była zgodna z przyjętym przez Alana Edisa założeniem dotyczącym nazewnictwa projektów - by zachować w tajemnicy nazwy prototypów,
kolejne projekty nazywane były w kolejności alfabetycznej, odpowiadając nazwom ptaków lub zwierząt.
Fakt 10
W 1993 roku dział Land Rover Special Vehicles stworzył w oparciu o wersję trzydrzwiową specjalny wariant dostawczy auta - model Discovery Commercial. Pojazd ten dobrze sprawdzał się w warunkach roboczych i doczekał się swoich
odmian także w przypadku późniejszych generacji Discovery - tym razem już w oparciu o standardową wersję 5-drzwiową.
C.D.N.
Zobacz także: Land Rover Discovery 4 - galeria »
przodem w kierunku jazdy. Design nowego modelu był zbliżony, zastosowano w nim jednak wiele nowych technologii. Nowością był m. in. system ACE (Active Cornering Enhancement), który zapobiegać miał zbyt dużym przechyłom karoserii na zakrętach, a także funkcja samo poziomowania, wykorzystującą pneumatyczne zawieszenie tylnej osi dla zapewnienia utrzymania stałego poziomu pojazdu niezależnie od jego obciążenia.Pierwsze dwa egzemplarze Discovery drugiej generacji objechały świat w ramach ambitnego przedsięwzięcia o nazwie "New Discovery Trek". Ich podróż rozpoczęła się w Londynie, a zakończyła na targach motoryzacyjnych Paris
Motor Show 1998, gdzie model ten został przedstawiony publiczności.W roku 1998, składająca się z trzech samochodów Discovery ekipa wspierała drużynę motocykli BMW w czasie rajdu Paryż-Dakar. Samochody były wyposażone w standardowe silniki, skrzynie biegów oraz zawieszenie, wszystkim udało się przejechać tę trudną trasę. Jeden z pojazdów znajduje się obecnie w zbiorach muzeum Heritage Motor Centre w Gaydon - ukończył on rajd na 31. miejscu.C.D.N.
CZY WIESZ, ŻE…
LAND ROVER DISCOVERY BYŁ PIERWSZYM SAMOCHODEM Z NAPĘDEM NA CZTERY KOŁA WYPOSAŻONYM W DWIE PODUSZKI POWIETRZNE?
LICZBA SPRZEDANYCH EGZEMPLARZY (DO KOŃCA PAŹDZIERNIKA 2009) TO: 903.098 I WCIĄŻ ROŚNIE?
1989 Discovery wchodzi na rynek (wersja 3-drzwiowa)
1990 Rozpoczęcie sprzedaży wersji 5-drzwiowej Discovery
1994 Facelifting Discovery
1994 Discovery wchodzi na rynek w USA
1998 Pojawienie się Discovery 2
2004 Prezentacja Discovery 3 oraz zdobycie przez niego nagrody Car of the Year magazynu “What Car?”
2005 Zdobycie I miejsca w Plebiscycie „najlepsze samochody roku 2005” w kategorii „Samochody terenowe” miesięcznika Auto Motor i Sport w Polsce
2006 Zdobycie I miejsca w Plebiscycie „najlepsze samochody roku 2006” w kategorii „Samochody terenowe” miesięcznika Auto Motor i Sport w Polsce
2009 Wejście na rynek Discovery 420 FAKTÓW Z ŻYCIORYSU LAND ROVER DISCOVERY
Fakt 1
Charakterystyczny design samochodów Discovery wypracowany został przez cztery generacje tych pojazdów. Lekko podniesiony fragment dachu nowego Discovery 4 jest odniesieniem do klasycznego wzornictwa pierwszych samochodów tego modelu, w których tylna część dachu znajdowała się wyżej by zapewnić dostateczną ilość miejsca pasażerom siedzącym z tyłu.Fakt 2
W ciągu dziewięciu lat produkcji modelu Discovery pierwszej generacji fabrykę opuściło 392,443 egzemplarzy, czyli średnio produkowano 43,604 egzemplarzy rocznie. W ciągu sześciu lat wyprodukowano 278,570 egzemplarzy drugiej generacji, ze średnią 46,428 egzemplarzy rocznie. Discovery 3 osiągnął liczbę 220,057 samochodów na przestrzeni pięciu lat (średnio 44,011 egzemplarzy rocznie). Po nim przyszła kolej na model roku 2010 - Discovery 4.
Fakt 3
Oszczędność paliwa zawsze była istotna dla projektantów silników diesel w modelach Discovery. System common rail trzeciej generacji pozwala najnowszemu silnikowi TDV6 o pojemności 3,0 litrów zwiększyć oszczędność paliwa o 9,7% w stosunku do poprzedniego silnika o mniejszej pojemności (cykl mieszany). Pionierski system bezpośredniego wtrysku paliwa, który pojawił się w silnikach TDi montowanych w samochodach Discovery pierwszej generacji, miał za zadanie zapewnić możliwie dużą w tej klasie aut oszczędność paliwa. W silnikach diesel TD5, które pojawiły się wraz z drugą generacją Discovery, analogiczne zadanie miało zastosowanie pompowtryskiwaczy (Electronic Unit Injectors).
Fakt 4
Pierwsze, 3-drzwiowe wersje Discovery pojawiły się w 1989 roku. Rok później do produkcji weszła rodzinna, 5-drzwiowa wersja pojazdu, zbudowana na tej samej płycie podłogowej. W czasie projektowania drugiej generacji Discovery stworzona została pełnowymiarowa makieta auta 3-drzwiowego, popyt na rynku wskazywał jednak na to, że to wersja 5-drzwiowa ma przed sobą przyszłość. W związku z tym 3-drzwiowa wersja Discovery 2 nigdy nie weszła do produkcji.
Fakt 5
Zapewnienie doskonałej widoczności dla kierowcy zawsze było jednym z założeń konstrukcyjnych modeli Discovery, także za sprawą wysoko umiejscowionego fotela kierowcy (tzw. „command driving”). W modelu Discovery 4 w czasie wykonywania manewrów kierowca widzi każdy, najmniejszy nawet, element auta - wszystko za sprawą systemu pięciu kamer. Obrazy z nich przesyłane są do zamontowanego w desce rozdzielczej ekranu i mogą działać przy prędkości do ok. 18 km/h.
Fakt 6
Pierwsze samochody posiadały przednie reflektory z samochodów dostawczych Rover oraz tylne światła z vanów Austin Maestro. We wczesnych egzemplarzach na tylnych światłach umieszczone było nawet logo Austin-Rover - dopiero, gdy ruszyła masowa produkcja tych aut, miejsce to zajęło już tylko i wyłącznie logo marki Land Rover.
Fakt 7
Charakterystyczna grafika na bokach trzydrzwiowej wersji pierwszego modelu Discovery była bardzo modna pod koniec lat 80-tych. Do dziś pozostaje ona cechą rozpoznawczą pierwszych modeli. W 1992 uległa ona zmianie, a po 1994 roku, wraz ze zmieniającymi się trendami we wzornictwie, całkowicie z niej zrezygnowano.
Fakt 8
"Duch przygody" charakterystyczny dla marki Land Rover często przywoływany jest w kontekście słynnych rajdów Camel Trophy. W latach 90-tych model Discovery szturmem "zdobył" te słynne zawody samochodów terenowych.
Specjalnie przygotowane egzemplarze tego auta brały udział w tych zawodach od 1990 do 1997 roku. W niektórych krajach sprzedawane były nawet limitowane wersje Camel Trophy - pojazdy te spotkać można na drogach do dziś.
Fakt 9
Projekt zakładający stworzenie Discovery otrzymał roboczą nazwę "Project Jay". Nazwa taka była zgodna z przyjętym przez Alana Edisa założeniem dotyczącym nazewnictwa projektów - by zachować w tajemnicy nazwy prototypów,
kolejne projekty nazywane były w kolejności alfabetycznej, odpowiadając nazwom ptaków lub zwierząt.
Fakt 10
W 1993 roku dział Land Rover Special Vehicles stworzył w oparciu o wersję trzydrzwiową specjalny wariant dostawczy auta - model Discovery Commercial. Pojazd ten dobrze sprawdzał się w warunkach roboczych i doczekał się swoich
odmian także w przypadku późniejszych generacji Discovery - tym razem już w oparciu o standardową wersję 5-drzwiową.
C.D.N.
źródło: Land Rover
Dodaj komentarz
Aby komentować pod zarezerowanym, stałym nickiem, bez potrzeby
logowania się za każdym wejściem, musisz się zarejestrować lub zalogować.
logowania się za każdym wejściem, musisz się zarejestrować lub zalogować.
Zaloguj się
0
Komentarze do:
Land Rover Discovery - historia modelu
Podobne: Land Rover Discovery - historia modelu




Podobne galerie: Land Rover Discovery - historia modelu



Najczęściej czytane w tym miesiącu
Tapety na pulpit Land Rover
Newsletter
Galerie zdjęć