Samochody 4x4 » Technika / porady » Nadwozie - Rama dla prawdziwych terenowców
Wybrać ramę czy postawić na konstrukcję samonośną? To zależy od tego, gdzie eksploatowany będzie samochód.
Tak naprawdę bardzo często pomijamy ten element kupując auto, ponieważ nie zdajemy sobie sprawy, jakie oba rozwiązania mają zalety i wady. Okazuje się także, że praktycznie każdy segment ma określoną konstrukcję. Prawdziwe „off-roadery” (np. Jeep Wrangler) mają nadwozie zbudowane na ramie. Podobnie jest z większością luksusowych terenówek (np. Nissan Patrol), choć zdarzają się tam konstrukcje samonośne (np. Mitsubishi Pajero III). Crossovery (np. Subaru Tribeca) i lekkie SUV-y (np. Toyota RAV4) posiadają zawsze nadwozia samonośne. Rama gwarantuje większą wytrzymałość
Kiedyś w terenówkach stosowano tylko i wyłącznie konstrukcje oparte na ramie. Dlaczego? Przewyższają one nadwozia samonośne pod względem wytrzymałości na ciężkie warunki oraz łatwości modyfikacji pojazdu. Wadami są jednak większa masa i gorsze możliwości użytecznego wykorzystania miejsca dla kabiny. W dobie „uniwersalizacji” tworzy się także rozwiązania wykorzystujące obie konstrukcje nadwozia (np. Land Rover Discovery III). Ciągnie to za sobą, niestety, duże koszty oraz część wad (ale też zalet) obu konstrukcji.
Tak naprawdę bardzo często pomijamy ten element kupując auto, ponieważ nie zdajemy sobie sprawy, jakie oba rozwiązania mają zalety i wady. Okazuje się także, że praktycznie każdy segment ma określoną konstrukcję. Prawdziwe „off-roadery” (np. Jeep Wrangler) mają nadwozie zbudowane na ramie. Podobnie jest z większością luksusowych terenówek (np. Nissan Patrol), choć zdarzają się tam konstrukcje samonośne (np. Mitsubishi Pajero III). Crossovery (np. Subaru Tribeca) i lekkie SUV-y (np. Toyota RAV4) posiadają zawsze nadwozia samonośne. Rama gwarantuje większą wytrzymałość
Kiedyś w terenówkach stosowano tylko i wyłącznie konstrukcje oparte na ramie. Dlaczego? Przewyższają one nadwozia samonośne pod względem wytrzymałości na ciężkie warunki oraz łatwości modyfikacji pojazdu. Wadami są jednak większa masa i gorsze możliwości użytecznego wykorzystania miejsca dla kabiny. W dobie „uniwersalizacji” tworzy się także rozwiązania wykorzystujące obie konstrukcje nadwozia (np. Land Rover Discovery III). Ciągnie to za sobą, niestety, duże koszty oraz część wad (ale też zalet) obu konstrukcji.
źródło: Tekst: autor; zdjęcie: Toyota
Dodaj komentarz
Aby komentować pod zarezerowanym, stałym nickiem, bez potrzeby
logowania się za każdym wejściem, musisz się zarejestrować lub zalogować.
logowania się za każdym wejściem, musisz się zarejestrować lub zalogować.
Zaloguj się
0
Komentarze do:
Nadwozie - Rama dla prawdziwych terenowców
Podobne: Nadwozie - Rama dla prawdziwych terenowców
Łada XCode - nowy SUV ze wschodu »
Off-road z głową, czyli jak jeździć, aby nikomu nie zaszkodzić »
Dacia Duster zwycięża w rajdzie Aicha des Gazelles »
Dacia Duster na rajdzie Aicha des Gazelles w Maroku »
Podobne galerie: Nadwozie - Rama dla prawdziwych terenowców
Modelka i Dartz Prombron Red Diamond Edition »
BMW X5 xDrive50i po liftingu »
Nowe BMW X1 - galeria nr 2 »
Najczęściej czytane w tym miesiącu
Tapety na pulpit
Newsletter
Galerie zdjęć
Ford Mustang GT kabriolet - model 2011 [39]
Dakar 2010 - najlepsze zdjęcia z tegorocznego rajdu [37]