Samochody 4x4 » Technika / porady » Akcesoria 4x4 - Na wyprawę i nie tylko
Rodzaj i jakość wyposażenia dodatkowego wybiera się zależnie od potrzeb eksploatacyjnych. W „weekendowcach” dodatki nie są tak niezbędne jak w autach wyprawowych.
Akcesoria dodatkowe terenówki można podzielić na trzy rodzaje: weekendowe, wyczynowe i wyprawowe. Te pierwsze nie są zbyt wyszukane i pełnią głównie rolę stylistyczną. „Zwykłe” orurowanie i dodatkowe „reflektorki” po prostu dodają terenówce uroku. Na okazjonalne wypady w teren przydadzą się liny, haki i trapy (kładki pod koła umożliwiające przejechanie np. przez piasek). W prawdziwych „bezdrożowcach” potrzebne jest jednak więcej elementów. Aby nie dać się zaskoczyć
Ważnymi akcesoriami potrzebnymi do rozpoczęcia przygody z off-road’em są osłony podwozia oraz wzmocnione zderzaki. Te lepsze świetnie uodparniają podwozie i nadwozie przed uszkodzeniami. W brodzeniu nieodzownym elementem jest snorkel, czyli rura na przednim słupku doprowadzająca powietrze do silnika, zapobiegająca zassaniu wody do jednostki napędowej. Przydadzą się także dodatkowe reflektory i sprzęt „wewnętrzny” (np. kompas, nawigacja). Po zamontowaniu wielu akcesoriów pobierających prąd przydatne okażą się też modyfikacje instalacji elektrycznej oraz montaż dwóch akumulatorów (najlepiej żelowych - mocniejszych, ale droższych).
Pozostaje jeszcze kwestia wyciągarki. Choć wg niektórych znawców tematu, „posiadanie wyciągarki hamuje znacznie proces myślowy kierowcy” (bardziej zaradni mogą stosować np. trapy), element ten jest obowiązkowym akcesorium w prawdziwej terenówce. Wyciągarki dzieli się na trzy rodzaje: elektryczne, hydrauliczne i mechaniczne. Dwie pierwsze są zbyt słabe, ale nie kosztują wiele. Lepsze są jednak „mechaniki” ze względu na trwałość i odporność na przeciążenia. Oczywiście słowo „trwałość” jest tu uzależnione od stanu podzespołów oraz samej wyciągarki. Gdy lina, mocowanie lub szekle są wyeksploatowane, wyciąganie może się nie udać. A wtedy pozostaje pomoc innych aut i metody ręczne…
Na wyprawę!
Przygotowując się do długiej podróży uzupełnienie dodatków jest jeszcze potrzebniejsze. Oprócz akcesoriów wymienionych wyżej, przydadzą się środki łączności i dodatkowe bagażniki. Podczas jazdy w konwoju możemy się komunikować poprzez słabsze krótkofalówki i CB radia gwarantujące zasięg nawet 8 km. Więcej bagażu umieszczamy na dachu (oczywiście, nie przesadzając z masą). Na wyprawę w odległe zakątki musimy wziąć także elementy typowo „codzienne” - namiot, małą kuchenkę itd. Profesjonalnie przygotowany pojazd nie zaskoczy nawet w najdalszych miejscach kuli ziemskiej!
Akcesoria dodatkowe terenówki można podzielić na trzy rodzaje: weekendowe, wyczynowe i wyprawowe. Te pierwsze nie są zbyt wyszukane i pełnią głównie rolę stylistyczną. „Zwykłe” orurowanie i dodatkowe „reflektorki” po prostu dodają terenówce uroku. Na okazjonalne wypady w teren przydadzą się liny, haki i trapy (kładki pod koła umożliwiające przejechanie np. przez piasek). W prawdziwych „bezdrożowcach” potrzebne jest jednak więcej elementów. Aby nie dać się zaskoczyć
Ważnymi akcesoriami potrzebnymi do rozpoczęcia przygody z off-road’em są osłony podwozia oraz wzmocnione zderzaki. Te lepsze świetnie uodparniają podwozie i nadwozie przed uszkodzeniami. W brodzeniu nieodzownym elementem jest snorkel, czyli rura na przednim słupku doprowadzająca powietrze do silnika, zapobiegająca zassaniu wody do jednostki napędowej. Przydadzą się także dodatkowe reflektory i sprzęt „wewnętrzny” (np. kompas, nawigacja). Po zamontowaniu wielu akcesoriów pobierających prąd przydatne okażą się też modyfikacje instalacji elektrycznej oraz montaż dwóch akumulatorów (najlepiej żelowych - mocniejszych, ale droższych).
Pozostaje jeszcze kwestia wyciągarki. Choć wg niektórych znawców tematu, „posiadanie wyciągarki hamuje znacznie proces myślowy kierowcy” (bardziej zaradni mogą stosować np. trapy), element ten jest obowiązkowym akcesorium w prawdziwej terenówce. Wyciągarki dzieli się na trzy rodzaje: elektryczne, hydrauliczne i mechaniczne. Dwie pierwsze są zbyt słabe, ale nie kosztują wiele. Lepsze są jednak „mechaniki” ze względu na trwałość i odporność na przeciążenia. Oczywiście słowo „trwałość” jest tu uzależnione od stanu podzespołów oraz samej wyciągarki. Gdy lina, mocowanie lub szekle są wyeksploatowane, wyciąganie może się nie udać. A wtedy pozostaje pomoc innych aut i metody ręczne…
Przygotowując się do długiej podróży uzupełnienie dodatków jest jeszcze potrzebniejsze. Oprócz akcesoriów wymienionych wyżej, przydadzą się środki łączności i dodatkowe bagażniki. Podczas jazdy w konwoju możemy się komunikować poprzez słabsze krótkofalówki i CB radia gwarantujące zasięg nawet 8 km. Więcej bagażu umieszczamy na dachu (oczywiście, nie przesadzając z masą). Na wyprawę w odległe zakątki musimy wziąć także elementy typowo „codzienne” - namiot, małą kuchenkę itd. Profesjonalnie przygotowany pojazd nie zaskoczy nawet w najdalszych miejscach kuli ziemskiej!
źródło: Tekst: autor; zdjęcie: Mototarget
Dodaj komentarz
Aby komentować pod zarezerowanym, stałym nickiem, bez potrzeby
logowania się za każdym wejściem, musisz się zarejestrować lub zalogować.
logowania się za każdym wejściem, musisz się zarejestrować lub zalogować.
Zaloguj się
0
Komentarze do:
Akcesoria 4x4 - Na wyprawę i nie tylko
Podobne: Akcesoria 4x4 - Na wyprawę i nie tylko
Łada XCode - nowy SUV ze wschodu »
Off-road z głową, czyli jak jeździć, aby nikomu nie zaszkodzić »
Dacia Duster zwycięża w rajdzie Aicha des Gazelles »
Dacia Duster na rajdzie Aicha des Gazelles w Maroku »
Podobne galerie: Akcesoria 4x4 - Na wyprawę i nie tylko
Modelka i Dartz Prombron Red Diamond Edition »
BMW X5 xDrive50i po liftingu »
Nowe BMW X1 - galeria nr 2 »
Najczęściej czytane w tym miesiącu
Tapety na pulpit