Samochody 4x4 » Technika / porady » Układ napędowy - Najważniejszy element 4x4

W terenie na nic zda się mocny silnik, kiedy nie ma porządnego, wyposażonego w dyferencjały, układu napędowego.
Początkowo układy napędowe wyposażano w stały napęd tylnych kół i przednią oś dołączaną manualnie, „na sztywno”. Rozwiązanie to było proste i zapewniało całkowicie mechaniczne przekazywanie mocy. Doskonale sprawdzało się w terenie, jednak pozwalało zapomnieć o używaniu napędu wszystkich kół na zwykłej drodze (obracające się z identyczną prędkością koła doprowadzały do sporych naprężeń). W późniejszych latach do układu „dołożono” centralny mechanizm różnicowy. Zapewnia on bezstresowe używanie napędu wszystkich kół na asfalcie, jednak mocno ogranicza możliwości na bezdrożach (może dochodzić do sytuacji, kiedy jedno, kręcące się w powietrzu koło, unieruchomi auto). Z pomocą przychodzą jednak dyferencjały umożliwiające blokadę (niepełną lub 100-procentową) mechanizmu różnicowego oraz reduktor zapewniający większą siłę napędową na niższych biegach. Szosowa automatyzacja
Pod koniec lat 90. pojawiło się jeszcze jedno rozwiązanie - automatyczne sprzęgiełka zapewniające elektroniczne załączanie drugiej, najczęściej tylnej, osi. Konstrukcję tą zastosowano w wielu „zwykłych” osobówkach i autach „pseudoterenowych”. Zaśnieżona droga czy lekki teren nie są przeszkodą, jednak lepiej unikać przeciążeń konstrukcji.
Początkowo układy napędowe wyposażano w stały napęd tylnych kół i przednią oś dołączaną manualnie, „na sztywno”. Rozwiązanie to było proste i zapewniało całkowicie mechaniczne przekazywanie mocy. Doskonale sprawdzało się w terenie, jednak pozwalało zapomnieć o używaniu napędu wszystkich kół na zwykłej drodze (obracające się z identyczną prędkością koła doprowadzały do sporych naprężeń). W późniejszych latach do układu „dołożono” centralny mechanizm różnicowy. Zapewnia on bezstresowe używanie napędu wszystkich kół na asfalcie, jednak mocno ogranicza możliwości na bezdrożach (może dochodzić do sytuacji, kiedy jedno, kręcące się w powietrzu koło, unieruchomi auto). Z pomocą przychodzą jednak dyferencjały umożliwiające blokadę (niepełną lub 100-procentową) mechanizmu różnicowego oraz reduktor zapewniający większą siłę napędową na niższych biegach. Szosowa automatyzacja
Pod koniec lat 90. pojawiło się jeszcze jedno rozwiązanie - automatyczne sprzęgiełka zapewniające elektroniczne załączanie drugiej, najczęściej tylnej, osi. Konstrukcję tą zastosowano w wielu „zwykłych” osobówkach i autach „pseudoterenowych”. Zaśnieżona droga czy lekki teren nie są przeszkodą, jednak lepiej unikać przeciążeń konstrukcji.
źródło: Tekst: autor; zdjęcie: Mototarget
Dodaj komentarz
Aby komentować pod zarezerowanym, stałym nickiem, bez potrzeby
logowania się za każdym wejściem, musisz się zarejestrować lub zalogować.
logowania się za każdym wejściem, musisz się zarejestrować lub zalogować.
Zaloguj się
0
Komentarze do:
Układ napędowy - Najważniejszy element 4x4
Podobne: Układ napędowy - Najważniejszy element 4x4



Podobne galerie: Układ napędowy - Najważniejszy element 4x4


Najczęściej czytane w tym miesiącu
Tapety na pulpit
Newsletter
Galerie zdjęć