Samochody 4x4  »  Technika / porady  »  Ogólnie o 4x4 - 4x4 - napęd nie tylko w teren
Subaru Impreza WRX

Ogólnie o 4x4 - 4x4 - napęd nie tylko w teren

2007-12-31 - K. Spychalski     Tagi: SUV, Rajdy terenowe
Kto myśli, że napęd na cztery koła stosuje się jedynie w autach terenowych, ten jest w dużym błędzie. Ten jakże bezpieczny element oferuje się praktycznie w każdym segmencie rynku.

O przewadze napędu obu, zamiast jednej osi, nie muszę chyba nikogo przekonywać. Co prawda rozwiązanie to ma też i wady, ale po czasie z pewnością o nich zapomnimy. Nieco drożej, ale bezpieczniej!

Nieznacznie wyższe koszty ujawniają się nie tylko przy zakupie, ale także podczas eksploatacji. Zastosowanie większej ilości mechanizmów i trwalszych podzespołów musi przecież kosztować. Ceny aut z „dodatkowym” napędem są, niestety, wyższe. Dochodzi do tego większa masa własna, która obniża dynamikę i powiększa spalanie. Poza tym, im bardziej skomplikowane podwozie, tym większe ryzyko awarii. Teraz pora na plusy. Zacznijmy od… suchego asfaltu. Tu napęd 4x4 ujawnia się najsłabiej, ale lepsze prowadzenie i większa stabilność mają niebagatelne znaczenie dla bezpieczeństwa podróży. Gdy na ulicach pojawi się śnieg, zalety czuć jeszcze bardziej. Wybierając auto „4-napędowe” otrzymujemy stabilniejsze ruszanie z miejsca oraz lepszą kierowalność podczas jazdy na mokrej i, tym bardziej, ośnieżonej szosie. Na koniec pozostały bezdroża. „Dodatkowa” oś napędu pozwala zapomnieć o bezradnym buksowaniu kół. Najnowsze konstrukcje pozwalają na przekazanie całej mocy na koło o najlepszej przyczepności. To jest to!

Od aut miejskich do dostawczaków


Kiedyś napęd 4x4 kojarzył się z ciężkimi autami typu kombi przeznaczonymi wyłącznie do pracy w trudnym terenie. Teraz, po powstaniu SUV-ów i zoptymalizowaniu kosztów produkcji mechanizmów 4x4, wybór klasy jest ogromny. Napęd na cztery koła znajdziemy w opcji niejednego auta miejskiego, rodzinnego czy nawet dostawczego. Co ma przemawiać na jego korzyść? Nie cena, lecz bezpieczeństwo i większa wszechstronność konstrukcji. Element ten stosuje się standardowo w wielu luksusowych limuzynach, czy też nawet w autach sportowych. W tych pierwszych służy on zwiększeniu poczucia bezpieczeństwa i niezależności, natomiast w drugich do stabilnego przenoszenia ogromnych mocy silników.
Od rekreacji po pracę w odległych miejscach

Samochody z napędem na cztery koła stosuje się w bardzo zróżnicowanych warunkach. Najczęstszymi są oczywiście miejskie bulwary czy rekreacyjne przejażdżki po lesie. Mocniejsze „maszyny” wykorzystuje się w sporcie, turystyce i do pracy w niedostępnych miejscach. Tu, bardziej od wygody i funkcjonalności, liczy się trwałość i stopień modyfikacji pojazdu. Istnieją jednak różnice pomiędzy autami, w których stawia się na szybkość, a tymi, gdzie najważniejsza jest odległość. W sporcie wyczynowym należy się skupić na obniżeniu masy i wzmocnieniu podwozia, natomiast w turystyce najbardziej liczą się bezawaryjność, możliwość przejechania praktycznie każdej przeszkody i… zgranie zespołu. No, chyba że w daleką trasę w nieznane wybieramy się sami, bez przyjaciół-pomocników… Oprócz wykorzystania służącemu rozrywce, auta terenowe stosuje się do przewożenia ludzi i transportu w najdalszych zakątkach świata. Samochody te przydają się również do pomocy ludziom dotkniętym kataklizmom (np. lawina w górach). Tam solidna terenówka jest niezastapiona!



źródło: Tekst: autor; zdjęcie: Mototarget

Dodaj komentarz

Nick
Treść
Wpisz kod
z obrazka
Aby komentować pod zarezerowanym, stałym nickiem, bez potrzeby
logowania się za każdym wejściem, musisz się zarejestrować lub zalogować.

Zaloguj się

Login Hasło
2

Komentarze do:

Ogólnie o 4x4 - 4x4 - napęd nie tylko w teren

ARON
Ogólnie o 4x4 - 4x4 - napęd nie tylko w teren
ARON 2009-03-16 11:09
Oj chyba KTOŚ tu myli napęd 4x4 z AWD - poważny błąd w sztuce!
Ogólnie o 4x4 - 4x4 - napęd nie tylko w teren
xsawierr 2015-02-11 22:36
Oj myli redaktor tematy,a raczej wszystkie rodzaje napędów na obie osie i wszystkie auta wyposażone w napęd obu osi wrzuca do jednego worka.Takie tłumaczenie można przedstawić dzieciom w szkole podstawowej lub pobieżnie w pismach dla kobiet.Na portalu tego typu trzeba pisać jasno i odróżniać IMPREZĘ ,EVO,Audi QUATTRO z TORSENEM i Audi z HALDEXEM .Później takie napędy jak w Vitarze II generacji czy RAV 4 I i II generacji,proste napędy z Golfa Synchro i nowsze pochodne Haldexa jak w Daci Duster. Po za wymienionymi należy wspomnieć o prostych dołanczanych napędach tak jak w Jeepie lub Nissanie Patrolu. Wszystkie są napędami 4x4 ale z innych beczek i do innych zadań.