Samochody 4x4 » Technika / porady » Ogólnie o 4x4 - 4x4 - napęd nie tylko w teren

Kto myśli, że napęd na cztery koła stosuje się jedynie w autach terenowych, ten jest w dużym błędzie. Ten jakże bezpieczny element oferuje się praktycznie w każdym segmencie rynku.
O przewadze napędu obu, zamiast jednej osi, nie muszę chyba nikogo przekonywać. Co prawda rozwiązanie to ma też i wady, ale po czasie z pewnością o nich zapomnimy. Nieco drożej, ale bezpieczniej!
Nieznacznie wyższe koszty ujawniają się nie tylko przy zakupie, ale także podczas eksploatacji. Zastosowanie większej ilości mechanizmów i trwalszych podzespołów musi przecież kosztować. Ceny aut z „dodatkowym” napędem są, niestety, wyższe. Dochodzi do tego większa masa własna, która obniża dynamikę i powiększa spalanie. Poza tym, im bardziej skomplikowane podwozie, tym większe ryzyko awarii. Teraz pora na plusy. Zacznijmy od… suchego asfaltu. Tu napęd 4x4 ujawnia się najsłabiej, ale lepsze prowadzenie i większa stabilność mają niebagatelne znaczenie dla bezpieczeństwa podróży. Gdy na ulicach pojawi się śnieg, zalety czuć jeszcze bardziej. Wybierając auto „4-napędowe” otrzymujemy stabilniejsze ruszanie z miejsca oraz lepszą kierowalność podczas jazdy na mokrej i, tym bardziej, ośnieżonej szosie. Na koniec pozostały bezdroża. „Dodatkowa” oś napędu pozwala zapomnieć o bezradnym buksowaniu kół. Najnowsze konstrukcje pozwalają na przekazanie całej mocy na koło o najlepszej przyczepności. To jest to!
Od aut miejskich do dostawczaków
Kiedyś napęd 4x4 kojarzył się z ciężkimi autami typu kombi przeznaczonymi wyłącznie do pracy w trudnym terenie. Teraz, po powstaniu SUV-ów i zoptymalizowaniu kosztów produkcji mechanizmów 4x4, wybór klasy jest ogromny. Napęd na cztery koła znajdziemy w opcji niejednego auta miejskiego, rodzinnego czy nawet dostawczego. Co ma przemawiać na jego korzyść? Nie cena, lecz bezpieczeństwo i większa wszechstronność konstrukcji. Element ten stosuje się standardowo w wielu luksusowych limuzynach, czy też nawet w autach sportowych. W tych pierwszych służy on zwiększeniu poczucia bezpieczeństwa i niezależności, natomiast w drugich do stabilnego przenoszenia ogromnych mocy silników.
Od rekreacji po pracę w odległych miejscach
Samochody z napędem na cztery koła stosuje się w bardzo zróżnicowanych warunkach. Najczęstszymi są oczywiście miejskie bulwary czy rekreacyjne przejażdżki po lesie. Mocniejsze „maszyny” wykorzystuje się w sporcie, turystyce i do pracy w niedostępnych miejscach. Tu, bardziej od wygody i funkcjonalności, liczy się trwałość i stopień modyfikacji pojazdu. Istnieją jednak różnice pomiędzy autami, w których stawia się na szybkość, a tymi, gdzie najważniejsza jest odległość. W sporcie wyczynowym należy się skupić na obniżeniu masy i wzmocnieniu podwozia, natomiast w turystyce najbardziej liczą się bezawaryjność, możliwość przejechania praktycznie każdej przeszkody i… zgranie zespołu. No, chyba że w daleką trasę w nieznane wybieramy się sami, bez przyjaciół-pomocników… Oprócz wykorzystania służącemu rozrywce, auta terenowe stosuje się do przewożenia ludzi i transportu w najdalszych zakątkach świata. Samochody te przydają się również do pomocy ludziom dotkniętym kataklizmom (np. lawina w górach). Tam solidna terenówka jest niezastapiona!
O przewadze napędu obu, zamiast jednej osi, nie muszę chyba nikogo przekonywać. Co prawda rozwiązanie to ma też i wady, ale po czasie z pewnością o nich zapomnimy. Nieco drożej, ale bezpieczniej!
Nieznacznie wyższe koszty ujawniają się nie tylko przy zakupie, ale także podczas eksploatacji. Zastosowanie większej ilości mechanizmów i trwalszych podzespołów musi przecież kosztować. Ceny aut z „dodatkowym” napędem są, niestety, wyższe. Dochodzi do tego większa masa własna, która obniża dynamikę i powiększa spalanie. Poza tym, im bardziej skomplikowane podwozie, tym większe ryzyko awarii. Teraz pora na plusy. Zacznijmy od… suchego asfaltu. Tu napęd 4x4 ujawnia się najsłabiej, ale lepsze prowadzenie i większa stabilność mają niebagatelne znaczenie dla bezpieczeństwa podróży. Gdy na ulicach pojawi się śnieg, zalety czuć jeszcze bardziej. Wybierając auto „4-napędowe” otrzymujemy stabilniejsze ruszanie z miejsca oraz lepszą kierowalność podczas jazdy na mokrej i, tym bardziej, ośnieżonej szosie. Na koniec pozostały bezdroża. „Dodatkowa” oś napędu pozwala zapomnieć o bezradnym buksowaniu kół. Najnowsze konstrukcje pozwalają na przekazanie całej mocy na koło o najlepszej przyczepności. To jest to!
Od aut miejskich do dostawczaków
Kiedyś napęd 4x4 kojarzył się z ciężkimi autami typu kombi przeznaczonymi wyłącznie do pracy w trudnym terenie. Teraz, po powstaniu SUV-ów i zoptymalizowaniu kosztów produkcji mechanizmów 4x4, wybór klasy jest ogromny. Napęd na cztery koła znajdziemy w opcji niejednego auta miejskiego, rodzinnego czy nawet dostawczego. Co ma przemawiać na jego korzyść? Nie cena, lecz bezpieczeństwo i większa wszechstronność konstrukcji. Element ten stosuje się standardowo w wielu luksusowych limuzynach, czy też nawet w autach sportowych. W tych pierwszych służy on zwiększeniu poczucia bezpieczeństwa i niezależności, natomiast w drugich do stabilnego przenoszenia ogromnych mocy silników.
Samochody z napędem na cztery koła stosuje się w bardzo zróżnicowanych warunkach. Najczęstszymi są oczywiście miejskie bulwary czy rekreacyjne przejażdżki po lesie. Mocniejsze „maszyny” wykorzystuje się w sporcie, turystyce i do pracy w niedostępnych miejscach. Tu, bardziej od wygody i funkcjonalności, liczy się trwałość i stopień modyfikacji pojazdu. Istnieją jednak różnice pomiędzy autami, w których stawia się na szybkość, a tymi, gdzie najważniejsza jest odległość. W sporcie wyczynowym należy się skupić na obniżeniu masy i wzmocnieniu podwozia, natomiast w turystyce najbardziej liczą się bezawaryjność, możliwość przejechania praktycznie każdej przeszkody i… zgranie zespołu. No, chyba że w daleką trasę w nieznane wybieramy się sami, bez przyjaciół-pomocników… Oprócz wykorzystania służącemu rozrywce, auta terenowe stosuje się do przewożenia ludzi i transportu w najdalszych zakątkach świata. Samochody te przydają się również do pomocy ludziom dotkniętym kataklizmom (np. lawina w górach). Tam solidna terenówka jest niezastapiona!
źródło: Tekst: autor; zdjęcie: Mototarget
Dodaj komentarz
Aby komentować pod zarezerowanym, stałym nickiem, bez potrzeby
logowania się za każdym wejściem, musisz się zarejestrować lub zalogować.
logowania się za każdym wejściem, musisz się zarejestrować lub zalogować.
Zaloguj się
2
Komentarze do:
Ogólnie o 4x4 - 4x4 - napęd nie tylko w teren

Ogólnie o 4x4 - 4x4 - napęd nie tylko w teren
ARON 2009-03-16 11:09
Oj chyba KTOŚ tu myli napęd 4x4 z AWD - poważny błąd w sztuce!
Ogólnie o 4x4 - 4x4 - napęd nie tylko w teren
xsawierr 2015-02-11 22:36
Oj myli redaktor tematy,a raczej wszystkie rodzaje napędów na obie osie i wszystkie auta wyposażone w napęd obu osi wrzuca do jednego worka.Takie tłumaczenie można przedstawić dzieciom w szkole podstawowej lub pobieżnie w pismach dla kobiet.Na portalu tego typu trzeba pisać jasno i odróżniać IMPREZĘ ,EVO,Audi QUATTRO z TORSENEM i Audi z HALDEXEM .Później takie napędy jak w Vitarze II generacji czy RAV 4 I i II generacji,proste napędy z Golfa Synchro i nowsze pochodne Haldexa jak w Daci Duster. Po za wymienionymi należy wspomnieć o prostych dołanczanych napędach tak jak w Jeepie lub Nissanie Patrolu. Wszystkie są napędami 4x4 ale z innych beczek i do innych zadań.
Podobne: Ogólnie o 4x4 - 4x4 - napęd nie tylko w teren



Podobne galerie: Ogólnie o 4x4 - 4x4 - napęd nie tylko w teren


Najczęściej czytane w tym miesiącu
Tapety na pulpit
Galerie zdjęć
Newsletter