Samochody 4x4 » Technika / porady » Nadwozie - Rama dla prawdziwych terenowców

Wybrać ramę czy postawić na konstrukcję samonośną? To zależy od tego, gdzie eksploatowany będzie samochód.
Tak naprawdę bardzo często pomijamy ten element kupując auto, ponieważ nie zdajemy sobie sprawy, jakie oba rozwiązania mają zalety i wady. Okazuje się także, że praktycznie każdy segment ma określoną konstrukcję. Prawdziwe „off-roadery” (np. Jeep Wrangler) mają nadwozie zbudowane na ramie. Podobnie jest z większością luksusowych terenówek (np. Nissan Patrol), choć zdarzają się tam konstrukcje samonośne (np. Mitsubishi Pajero III). Crossovery (np. Subaru Tribeca) i lekkie SUV-y (np. Toyota RAV4) posiadają zawsze nadwozia samonośne. Rama gwarantuje większą wytrzymałość
Kiedyś w terenówkach stosowano tylko i wyłącznie konstrukcje oparte na ramie. Dlaczego? Przewyższają one nadwozia samonośne pod względem wytrzymałości na ciężkie warunki oraz łatwości modyfikacji pojazdu. Wadami są jednak większa masa i gorsze możliwości użytecznego wykorzystania miejsca dla kabiny. W dobie „uniwersalizacji” tworzy się także rozwiązania wykorzystujące obie konstrukcje nadwozia (np. Land Rover Discovery III). Ciągnie to za sobą, niestety, duże koszty oraz część wad (ale też zalet) obu konstrukcji.
Tak naprawdę bardzo często pomijamy ten element kupując auto, ponieważ nie zdajemy sobie sprawy, jakie oba rozwiązania mają zalety i wady. Okazuje się także, że praktycznie każdy segment ma określoną konstrukcję. Prawdziwe „off-roadery” (np. Jeep Wrangler) mają nadwozie zbudowane na ramie. Podobnie jest z większością luksusowych terenówek (np. Nissan Patrol), choć zdarzają się tam konstrukcje samonośne (np. Mitsubishi Pajero III). Crossovery (np. Subaru Tribeca) i lekkie SUV-y (np. Toyota RAV4) posiadają zawsze nadwozia samonośne. Rama gwarantuje większą wytrzymałość
Kiedyś w terenówkach stosowano tylko i wyłącznie konstrukcje oparte na ramie. Dlaczego? Przewyższają one nadwozia samonośne pod względem wytrzymałości na ciężkie warunki oraz łatwości modyfikacji pojazdu. Wadami są jednak większa masa i gorsze możliwości użytecznego wykorzystania miejsca dla kabiny. W dobie „uniwersalizacji” tworzy się także rozwiązania wykorzystujące obie konstrukcje nadwozia (np. Land Rover Discovery III). Ciągnie to za sobą, niestety, duże koszty oraz część wad (ale też zalet) obu konstrukcji.
źródło: Tekst: autor; zdjęcie: Toyota
Dodaj komentarz
Aby komentować pod zarezerowanym, stałym nickiem, bez potrzeby
logowania się za każdym wejściem, musisz się zarejestrować lub zalogować.
logowania się za każdym wejściem, musisz się zarejestrować lub zalogować.
Zaloguj się
0
Komentarze do:
Nadwozie - Rama dla prawdziwych terenowców
Podobne: Nadwozie - Rama dla prawdziwych terenowców



Podobne galerie: Nadwozie - Rama dla prawdziwych terenowców


Najczęściej czytane w tym miesiącu
Tapety na pulpit
Newsletter
Galerie zdjęć