Bądź na bieżąco. Zamów newsletter V10.pl
Regulamin »
Samochody 4x4  »  Opisy aut 4x4  »  Renault Scenic RX4 - a miało być tak pięknie...
Renault

Renault Scenic RX4 - a miało być tak pięknie...

2009-05-23 - K. Spychalski     Tagi: Renault, SUV, Renault Scenic
Wariant RX4 modelu Scenic miał być doskonałym rywalem małych SUV-ów łączącym cechy minivana z terenówką. Ze względu na kiepskie zachowanie zarówno w terenie, jak i na szosie oraz wysoką cenę zakupu, okazał się jednak kompletnym niewypałem.

Wydawać by się mogło, że francuskie Renault znalazło w roku 2000 udaną receptę na lekkiego off-roader’a do miasta. Podniesione zawieszenie, „bulwarowe” dodatki stylistyczne i napęd 4x4, a wszystko to w nadwoziu nie kombi, lecz praktyczniejszym typu minivan. Okazało się jednak, że konstruktorzy samochody „przedobrzyli”, a swoje trzy grosze dołożyli też specjaliści od marketingu. Ociężałe zachowanie na asfalcie, nikłe zdolności jazdy na bezdrożach, a do tego zbyt wysoka cena zakupu i nieudana promocja (niepotrzebne podkreślanie prawie zerowych własności terenowych i zapominanie o zaletach rodzinnego minivana). W efekcie auto produkowane było jedynie trzy lata. Atrakcyjna linia

SUV-owa wersja Scenica została skonstruowana na modelu po modernizacji, który wyróżnia się szczególnie większymi reflektorami o nowocześniejszej fakturze. W RX4 światła te zostały nieco zmodyfikowane, a w dwuczęściowym grill’u zastosowano kratki w kształcie plastra miodu. Nie zabrakło oczywiście koła zapasowego umieszczonego na klapie bagażnika, pseudo-osłon nadwozia oraz muskularnych nakładek umieszczonych wokół całego pojazdu. Plastikowe elementy wyglądają może bojowo, ale de facto kiepsko chronią karoserię, a na dodatek widać na nich nawet najmniejszy bród. Dla niektórych może to się jednak okazać zaletą… Wnętrze zasługuje na pochwałę

Kabina okazuje się chyba najmocniejszą stroną auta, bo… nie zastosowano w niej praktycznie żadnych zmian w stosunku do „normalnego” Scenica. Duża ilość miejsca, wygodne siedzenia, mnóstwo schowków i szereg rozwiązań umożliwiających dowolne „przemeblowywanie” wnętrza - rodzinny charakter minivana pozostał tutaj bez zmian. Narzekać nie można też na kokpit - co prawda nie zaskakuje finezyjną stylistyką, ale jest dobrze wykończony i poprawnie rozplanowany. Czegóż więc chcieć więcej? Zapewne lepszej pozycji za kierownicą (chyba, że zawsze marzyliśmy o prowadzeniu autobusu) i nieco większego bagażnika (do wartości 410 przydałoby się dodać jeszcze kilkadziesiąt litrów). Zresztą samo dostanie się do kufra nie należy do najprostszych - najpierw szyba do góry, później ciężkie drzwi na bok.

2-litrowy „benzyniak” i 1,9-litrowy diesel
Gama silnikowa auta nie należała do imponujących. Obok 2-litrowej, 140-konnej jednostki benzynowej, oferowany był także 1,9-litrowy, 120-konny diesel oznaczony symbolem dCi. 16-zaworowy motor benzynowy nie jest niestety mistrzem ekonomii (średnie spalanie na poziomie około 10 l/100 km), więc na rynku nietrudno spotkać egzemplarze z instalacją LPG. Przyzwoitym zużyciem paliwa charakteryzuje się za to diesel. Wynik 8 l/100 km jest jednak okupiony kiepskimi osiągami (sprint 0-100 km/h w niecałe 15 s, czyli o 3 sekundy dłużej niż „benzyniak”). Wadą przypisywaną obu jednostkom jest słaba elastyczność na niskich prędkościach obrotowych.Fatalne podwozie

Zamiarem konstruktorów podwozia było uzyskanie złotego środka pomiędzy właściwościami jezdnymi na asfalcie a możliwościami terenowymi. Niestety, inżynierowie Renault wyraźnie się nie popisali… Dodatkowe podzespoły ważące ponad 200 kg nie dość, że zmniejszyły wygodę jazdy drogami utwardzonymi, to jeszcze okazały się zbyt delikatne na bezdroża. Co prawda prześwit jest całkiem wysoki (około 21 cm), a zwisy nadwozia stosunkowo krótkie, jednak automatycznie dołączający się (poprzez sprzęgło lepkościowe) napęd tylnej osi, brak dyferencjałów i reduktora, oznaczają możliwość poruszania się co najwyżej leśnymi duktami i ośnieżonymi drogami. Zresztą, i te tereny lepiej omijać…

Koszty eksploatacji są zbyt wysokie


Okazuje się bowiem, że częstsze używanie napędu 4x4 skutkuje poważnymi uszkodzeniami układu przeniesienia napędu. Niestety, przy jego naprawach musimy korzystać z oryginalnych, a co za tym idzie drogich, elementów - np. za wymianę awaryjnego wału napędowego przyjdzie nam zapłacić około 4 tys. złotych. Zresztą brak zamienników nie dotyczy tylko napędu. Naprawa zawieszenie czy karoserii również może nas naprawdę słono kosztować. Na szczęście większość pozostałych elementów pochodzi ze standardowej wersji Scenica, więc o zamienniki obawiać się nie trzeba.


źródło: Tekst: autor; zdjęcia: Renault

Dodaj komentarz

Nick
Treść
Wpisz kod
z obrazka
Aby komentować pod zarezerowanym, stałym nickiem, bez potrzeby
logowania się za każdym wejściem, musisz się zarejestrować lub zalogować.

Zaloguj się

Login Hasło
23

Komentarze do:

Renault Scenic RX4 - a miało być tak pięknie...

Renault Scenic RX4 - a miało być tak pięknie...
użytkownik rx4 2012-01-27 12:33
Witam widze że osoba pisząca artykuł pewnie widziała auto tylko na obrazku i to kiepskiej jakości .... Przeswit w rx4 wynosi 27cm a naprawa całego wału z wymiana podpór orginalnych od mercedesa to koszt max 1400zł razem z przeróbka wału na rozbieralny. Jeżeli ktoś narzeka na brak dyferencjałów i reduktora w takim aucie to jakieś nieporozumienie niech szuka pajero z 90r wracając do terenu jestem wędkarzem i nie było sytuacji utkniecia w jakimś bajorku natomiast częcto wyciągało sie rózne sorento i frelandery. Pozdrawiam
Renault Scenic RX4 - a miało być tak pięknie...
potworek 2012-02-03 16:35
jestem posiadaczka RX4 I i jestem z niego bardzo zadowolona.Wał od razu po kupnie oddałam do naprawy i przeróbki koszt ok.1400zł.W styczniu wracalismy z Sosnowca gdzie cała trasa to było jedno wielkie lodowisko a nasze autko jako jedyne wyjeżdżało pod górke i nawt mu kółko nie zabuksowało i nie odjechało do tyłu.Cześci zamienne sa do kupienia na allegro i wcale nie sa takie drogie ,autko godne polecenia.Warto
Renault Scenic RX4 - a miało być tak pięknie...
Frytek 2012-03-12 11:37
Gama silników to: - 1.9 dCi (102 KM) - 1.9 dTi (107KM) - 2.0 i (140KM)
Exedy24_pl
Renault Scenic RX4 - a miało być tak pięknie...
Exedy24_pl 2012-03-24 20:49
autko się sprawdza w zimę, ale jazda w terenie odpada można napykać sobie biedy tylko chyba, że lekki teren. Przeznaczenie tego auta to szosa.
Renault Scenic RX4 - a miało być tak pięknie...
niko 2012-04-13 13:37
ja śmigam takim na ryby w różne bajorka i jest ok tylko gumy tżeba mu kupić bardziej agresywne i daje rade jako auto na codzień do obdzierania po mieście jest fajne wał też robiłem 1600zł
Renault Scenic RX4 - a miało być tak pięknie...
f1 2012-05-01 10:13
ja tam wole scenica
Renault Scenic RX4 - a miało być tak pięknie...
proteus 2012-05-10 18:36
Ten co opisywał ten samochód, to jakieś nieporozumienie. Kompletnie się z nim nie zgadam, autko testowałem w rożnych warunkach i nie jedna terenówka musiała sie wstydzić. Na szosie jest ok do 100kmh powyżej gorzej. Pozdrawiam
Renault Scenic RX4 - a miało być tak pięknie...
Mlekolak 2012-08-13 23:30
Auto się naprawdę sprawdza, skutery wodne ciągaliśmy tym sprzętem, jedna ośka w wodzie + przyczepka i dawał radę. Polecam!
Renault Scenic RX4 - a miało być tak pięknie...
jk 2012-09-30 08:37
brud w sensie upaćkania pisze się przez u otwarte drogi autorze
slawex1983
Renault Scenic RX4 - a miało być tak pięknie...
slawex1983 2012-10-01 14:15
Również twierdzę, że to świetne auto. Na asfalt do spokojnej, normalnej jazdy nadaje się doskonale. Na błoto i śnieg również. Fajny, duży samochód na każde warunki drogowe.
Renault Scenic RX4 - a miało być tak pięknie...
jurekwatorski@gmail.com 2012-11-05 15:07
Jeśli ludzie twierdza że utrzymanie takiego auta jest kosztowne niech kupują rowery lub BMW.
Renault Scenic RX4 - a miało być tak pięknie...
jacekfryziak 2012-12-03 23:58
Francozkie silniki nie zasluguja na dobre opinie, zawieszenie fatalne, co wiecej mowic, SZAJS, ani w teren, ani na szose, lepiej kupic grand vitare rok 2000, bo mlodsze maja silniki francoza, moja 2.0 w tdi ciagni przyczepe z drewnem prz 20 cm blota o bruzd
Renault Scenic RX4 - a miało być tak pięknie...
jacekfryziak 2012-12-04 00:03
Silnik 2.0 pali 7.2 l / 100km, maja silniki mazdy, na solidnej ramie, mialem scenica rx4 i szczerze NIE POLECAM
Renault Scenic RX4 - a miało być tak pięknie...
jacekfryziak 2012-12-05 19:54
To problem wyciagac freelandera, czy sorento jak renault rx4 to nie sa samochody w teren, najwyzej na lekko blotniste lub zasniezone polne drogi i asfalt. To przeznaczenie tego auta.
Renault Scenic RX4 - a miało być tak pięknie...
rx4 2013-01-12 18:06
Witam posiadam RX4 i jestem z niego bardzo zadowolony(relacja ceny dooferowanych mozliwosci),Posiadam wersje 1,9dci fabrycznie102 km po tuningu 137km(bezpieczna moc dla turbowtryskow jaki silnika i skrzyni,wraz z napedem)Problemy oktorych pisze autor tj dynamika ,elastycznosc nie istnieja))),Napes pochodzy od steyera wiec jes tto firma majaca pojecieco i jak robi,auto dla rodziny aktywnej ktora mysli gdzie i jak jedzie,nikt nie ma zamiarutapalc sie w blocie takim autem!Autko swietnie radzi sobie z zmia w miescie jak i poza,Co do kosztow ,to wszystko jest wszystko jest wiele tansze odaut jap jak i usa itp ,niezawodnosc zale od samego wlasciciela (jak dbasz tak masz) Swoje autko kupilem w wersji full jedyne czego brak to grzanych foteli ale zima problem roz maty z nurauto np koszt 29 zl (dwa poziomy grzania),Wczesniej posiadalem inne auta 4x4 suzuki vitara,ford exploler,itp i powiem tak,Dla osoby chcacej pod w miescie i poza nim bez aspiracji rajdow terenowych kaszubia zmota itp jestto b d wybor(mam na mysli cene komfort stylistyke rocznik bezpieczenstwo standard 6pp,nie wspominajac o wyp elektrycznym).Co do komfortu tow miescie super na trasie troche glosno(opory walu ,oplych powietrza,wygluszenie)ale spokojnie do 120 130 jest ok,ktoz rodzina gna szydciej?Jak ktos ma takie aspiracje i brak roz to nie to auto!Nie wspominjac o podjsciu docalego tematu zamyslu.Awaryjnosc oktorej sie mowi co do francuskich aut-jak wczesniej pisalem jak dbasz tak masz,duzo zal od konkretnego auta ktore sie kupi,Ja na dzien dobry wsadzilem w swojego 4 tys zl(sprzeglo nowe komplet,plyny filtry paski rozrzaditp,czip tuning aleprofesjonalny a nie jakis z allegro,jakies oslony przeg,laczniki sw itp akumulator i mam swiety spok)))))),Poprzedni wlasciciel przed sprzed wymienil w aso turbo i naped na rozbieralny poza aso,wiec jak pisalem wszystko zal od tego co i jak sie kupi i jak sie dba.Jako suv jedyne autko za ta kase oferujace tyle schowkow itp (Od samegopoczatku auto rodzinne)Spalanie- niemamlekkiej nogi miasto trojmiasto korki ktorekie odcinki zima to spalanie 8 litrow,trasa spokojnie mozna zejsc olitr,dla bardzo oszczednych mozna spalic nawet 5z groszem,Co do tuningu o ktorym pisalem, fakt seryjne 1.9dci to troche za malo,po tuningu to nie to auto!!!!!)))) naprawde daje rade spod swiatel itp jak trzeba oczywiscie(tuningu nie robi sie po to by szalec tylko w razie potrzeby sprawnie przyspieszyc itp)zyskal ogromniena elastycznosci poprostu bajka,przyspieszenie z 15 katalogowych z groszem zmalalodo11 s wiec mysle ze jest ok -wystarczy,Mam nadzieje ,ze troche moj wpis pomogl w realnej ocenie i moich odczuciach a pare aut mialem ,Powodzenia i milej eksploatacji
Renault Scenic RX4 - a miało być tak pięknie...
eldoka 2013-01-24 14:23
heheh taak tak przeznaczenie :-)
Renault Scenic RX4 - a miało być tak pięknie...
użytkownik 2013-05-15 14:58
jeżdżę blisko, aby płacić mniej za lawetę przez trzy lata wydałem 12 tyś na części. Totalna porażka, ale jazda nim jest przyjemna
Renault Scenic RX4 - a miało być tak pięknie...
turbofan 2014-01-06 05:18
Narzekania nigdy dość:-) RXem jezdze juz bardzo dlugo, obecny to juz 3 i 4 z kolei. Kilka faktow na temat autka. Bledow sie nie czepiajcie, pisze szybko bo malo czasu mam:-) Silniki, sa tylko dwa, w dieslu 1.9 nie ma się co psuć, wtryski CR boscha sa praktycznie niesmiertelne, sam silnik o ile nie byl zakatowany bardzo rzadko ulega zatarciu czy uszkodzeniom rozrzadu. Trzeba pamietac o dbaniu o pasek napedzajacy osprzet, jego zly stan moze spowodowac wlasnie zerwanie/przeskoczenie rozrzadu. Zdarzaja sie zejscia smiertelne turbosprezarek jednak cena uzywek lub regeneracji z wymiana to max 1000. Benzynowy 2.0 16v o oznaczeniu f4r w praktyce moze ulec trzem awariom. Pierwsza to uszkodzenie glowicy spowodowane niskim stanem oleju lub jego fatalna jakoscia. Głowica to koszt ok 1200 uzywka, caly silnik ok 2000. Druga usterka to koło zmiennej fazy rozrzadu, to nie tyle awaria co zuzycie, silnik wydaje z siebie odglos charakterystyczny jak dla diesla. Cena orginalu nowego to 500max. Trzecia usterka wynika z zaniedbania paska osprzetu, napinaczy lub jego nieprawidlowego montazu przy wymianie. Taki pasek uszkadza nam niestety rozrzad powodujac jego zerwanie lub przeskoczenie. Naprawa w granicach 2 tys max. Usterki elektryczne, raczej nie sa dolegliwe mocno i ile traficie na obcykanego mechanika. W dieslu potrafi pasc przeplywka, ok 200-300 oraz elektryczna pompa paliwa. Z rzadka pada zawor regulacji cisnienia wtrysku, ok 400pln nowy. W benzynie cewki zaplonowe, ok 80 pln sztuka a sa 4. Najczesciej padaja pojedyncza, przyczyna jest gromadzaca sie wilgoc. W calym autku popsuc sie moze jeszcze zamek tylnej klapy, szyba sie otwiera a klapa nie, do zrobienia szybko i w miare bez kosztow:-) CZasami pada sterownik nadmuchu lub caly panel klimatronika, szukac uzywki nie powinny przekorczyc 200pln. UKlad napedowy 4x4 konstrukcji styer puch. 95% usterek skrzyni ktora jak by nie bylo tania nie jest spowodowane jest przez samych uzytkownikow auta ktorzy sa zdania ze o silnik trzeba dbac, a skrzynia to moze jedzic sama wiecznie. Trzeba pamietac ze jezeli ze skrzynia cos nie jest halo lepiej ja zdemontowac i wyslac do naprawy niz zaplacic potem za uzywke 2-3 tys. Skrzynia wymaga rowniez wymiany i kontroli oleju, oraz napraw przed totalna jej destrukcja a nie po. Skrzynia nigdy tez nie psuje sie nagle, zawsze przed zakonczeniem zycia daje oznaki ze czas do niej zajrzec. Nie jest prawda ze jak cos halasuje to co najwyzej jest glosno, kazdy kilometr przejechany na takiej skrzyni potrafi ucznic ja nienaprawialna. Trzeba rowniez pamietac ze to auto 4x4, a to wymaga odrobiny wiedzy co wolno a czego nie wolno robic. Tylny dyfer jest raczej niezniszczalny, uzwany kosztuje max 400-500pln, uszkodzeniu ulega czasamii tlumik drgan(to nie ten gumowy lacznik), raczej tylko uzywka ok 300pln, nowy moze kosztowac nawet 1000. W benzynie jest jeden, w dieslu dwa. Uszkodzeniu ulega ww. elastyczny lacznik walu, ok 300 lemforder od mercedesa nowy, 150 zamiennik nieznanej mi jakosci. Minusem w aucie jest wal napedowy, wykonany jako nierozbieralny. Za ok 1000-1500 pln mozna przy okazji reneneracji uczynic go rozbieralnym. Zawieszenie, podobne jak w kazdym aucie, przod mcpherson sprezyna i wachacz poprzeczny, tyl wachacz wleczony sprzezyna i amortyzator. Wszyskie czesci dostepne praktycznie od reki, amortyzatory tyl od 200 komplet, przod od 400 komplet, wszytskie sworznie silentblocki itp powniez. Do przednich wachaczy mozecie nie dokupic sworzni, sa raczej ciezko dostepne ale jak cos pisac na maila, postaram sie pomoc. Masa uzywek na alletanio. Jednie klapka od wlewu paliwa, nie dosc ze latwo ja urwac to potrafi kosztowac 200pln uzywana:-) Blacha, ocynkowana, praktycznie nie wystepuje korozja. Gdybyscie potrzebowali pomocy lub poszukiwali jakiejkolwiek czesci prosze zostawic posta, na pewno odpowiem:-) ew mail sonystyle1@o2.pl Pozdrawiam uzytkownikow nie narzekajacych:-)
Renault Scenic RX4 - a miało być tak pięknie...
turbofan 2014-01-06 05:21
Jeszcze uwaga odnosnie ile mozna wydac na naprawde takiego scenika:-) otoz nie ma limitu, jesli klient da sie doic to trzeba go doic:-) Jelsi wydajesz to moze uzupelnij swoja wiedze i zweryfikuj ile tak naprawde naprawy powinny kosztowac:-)
Renault Scenic RX4 - a miało być tak pięknie...
bmw_janek 2014-01-16 13:55
Mój kumpel ma Scenica i jest z niego bardzo zadowolony, podobno auto jest bezawaryjne, jak do tej pory nie miał z nim żadnych problemów. ( kupił rok temu)
Renault Scenic RX4 - a miało być tak pięknie...
zens 2014-01-18 00:10
Witam.RX 4 2000cm + LPG kupiłem 25.09.2013 i do chwili obecnej zrobiłem ponad 3 tys km.Oczywiście na początek podstawowe czynności nowego właściciela-pasek rozrządu potwierdzona wymiana 2 lata wstecz,olej w silniku potwierdzony 4 tys km,olej w skrzyni świeżutki.Wymieniony pasek wielorowkowy i napinacz.Obecnie wymieniłem tylne amorki i tuleje wachacza oraz krzyżak na wale - wyeksploatowane.Pewnego dnia zaczął ciężko wchodzić wsteczny FACHOWIEC chciał mnie przekręcić na 2 tyś- wymiana skrzyni na regenerowaną.Pojechałem do drugiego -regulacja przy wybieraku 30 zł Autko kupiłem dla siebie i jak to w używanym - aby było dobrze trzeba trochę zainwestować i na chwilę obecną wszystko.Jada tym autkiem fajna,wyposażenie bogate,spalanie ok 11 lpg w mieście,w trasie 8 (90-110 km max) później otwiera się drugie gardło i ponad 130 robi się głośno. Białe oblodzone jezdnie i 4 x 4 w autku -się jedzie a nie ślizga :-) Pozdrawiam Szerokości :-)
Renault Scenic RX4 - a miało być tak pięknie...
miczytanna@o2.pl 2014-01-24 10:13
jaki akumulator do rx4 2l.benzyna.mam 60. 12v to powinien być dobry ni jest stary a rozładow.
Renault Scenic RX4 - a miało być tak pięknie...
miczytanna@o2.pl 2014-01-24 10:56
mam rx4 2 lata od tego czasu na części wydałam 3tyś to nie jest tak chyba dużo. jestem zadowolona ,fajna jazda po mieście i po lekkich terenach . nie ma co przesadzać bo to nie dżip. za takie pieniądze to nie ma na co narzekać. pa pozdrowionka.