Samochody 4x4 » Aktualności » Wyprawa Sahara - marzec 2010, Algieria
To już kolejna z cyklu samochodowych wypraw do Afryki Północnej, jakie organizowane są pod wspólną nazwą Wyprawa Sahara. Celem jest dotarcie na płaskowyż Tassili N Ajjer oraz w góry Hoggar. Rejony te słyną z fantastycznych form skalnych oraz galerii sztuki naskalnej sprzed kilku tysięcy lat.
Projekt adresowany jest do osób, które posiadają samochód terenowy i chcą pojechać nim na Saharę pod opieką zawodowych przewodników. Zakłada się, że w wyprawie wezmą udział trzy lub cztery odpowiednio przygotowane samochody terenowe, które dojadą do Afryki i powrócą do Polski na kołach.
Załoga każdego pojazdu kompletuje się we własnym zakresie. Nie masz odpowiedniego auta, albo nie masz z kim jechać? Nie poddawaj się! Wśród zainteresowanych udziałem w wyprawie mogą być posiadacze wyprawowych aut bez współpasażerów, a także osoby chętne, aby dołączyć do jakiejś załogi.
Wstępny terminarz i trasa wyprawy:
Dzień 1 - wypłynięcie promem z Marsylii do Algieru
Dzień 2 - prom przypływa do Algieru; wyjazd z miasta; biwak na pustyni
Dzień 3 - przyjazd do Ghardaii; nocleg w hostelu
Ghardaia - ulokowane w dolinie M Zab miasto na pięciu wzgórach; każde z nich stanowi niejako osobną jednostkę administracyjną; wszystkie cechuje jednak podobna średniowieczna zabudowa złożona z setek przypominających sześciany domków wybudowanych na stokach wzgórza z minaretem na samym szczycie; miasto w dużej mierze zamieszkują Mozabici; to tu można spotkać na ulicy kobiety szczelnie odziane w białą szatę, na otaczający je świat spoglądają tylko jednym okiem przez wąską szparę w chuście okrywającej głowę
Dzień 4 - przyjazd do Hassi-Messaoud; biwak na pustyni
Haski-Messaoud - w języku arabskim oznacza błogosławiona studnia, ponieważ miejsce to od wieków był oazą na pustyni, zatrzymywały się tu karawany i wędrowcy, by odpocząć, napoić wielbłądy i uzupełnić zapasy wody na dalszą podróż; z czasem oaza rozrosł się do rozmiarów małego miasteczka na pustyni, ale o dzisiejszym wyglądzie Hassi-Messaoud zadecydowało odkrycie w tym rejonie w 1956 roku ogromnych pokładów ropy i gazu; obecnie to centrum ważnego rejonu wydobycia tych surowców.
Dzień 5 - przyjazd do Hassi Bel Guebbour; biwak na pustyni
Hassi Bel Guebbour - dla wtajemniczonych podróżników to niewielka przydrożna osada znana jako HBG; w zasadzie nie ma tu nic szczególnego, ale to ważne skrzyżowanie na saharyjskim szlaku wiodącym na południe Algierii, tu droga z Ghardaii rozchodzi się w kierunkach południowo-zachodnim, do Amguid i dalej do Tamanrassetu, oraz południowo-wschodnim - do In Amenas, Illizi, i dalej do Djanet.
Dzień 6 - przyjazd do In Amenas; biwak na pustyni za miastem
In Amenas - pięciotysięczne miasteczko leżące przy granicy libijskiej; jego istnienie wydaje się całkowicie uzależnione od przemysłowego wydobycia gazu ziemnego w okolicy
Dzień 7 - przyjazd do Illizi; biwak na płaskowyżu Tassili N-Ajjer
Dzień 9 - przyjazd do Djanet; biwak na pustyni
Dzień 10 - dzień techniczny; nocleg w hotelu w Djanet
Djanet - to nie tyle miasto, co kilka niewielkich osad zgrupowanych wokół oazy, w której rośnie około 30 tysięcy palm; zamieszkuje tu około 5 tysięcy ludzi, głównie Tuaregów; główny pukt wypadowy w płaskowyż Tassil N Ajjer, który słynie z fantastycznych pustynych formacji skalnych oraz około 15 tysięcy odkrytych stanowisk prehistorycznej sztuki naskalnej
Dzień 11 - całodzienna piesza wędrówka na płaskowyż Djabbaren w Parku Narodowym Tassili N Ajjer; biwak na pustyni
Djabbaren - erozja, jakiej przez tysiąclecia poddany był piaskowiec, stworzyła skalny labirynt, w którym przed tysiącami lat zamieszkiwali ówcześni mieszkańcy tych terenów; o ich bytności świadczą liczne stanowiska sztuki naskalnej - ludzkie i nierzeczywiste postacie, zwierzęta, sceny z życia codziennego
Dzień 12 - zjazd z asfaltu i wyjazd na najtrudniejszy etap wyprawy, liczący prawie 900 km szlak wiodący przez południową część płaskowyżu Tassili N Ajjer oraz góry Hoggar szlak do Tamanrassetu; przejazd przez główny grzbiet Ergu Admer; biwak pod masywem góry Tahat Erg Admer - rozległe i wyiosłe wydmy piaskowe ciągnące się na zachód od Djanet
Dzień 13 - przejazd przez równinę Amadror; biwak w okolicach krateru wulkanicznego Tissemt
Tissemt - dawny krater wulkaniczny, którego wnętrze wypełniało niegdyś jezioro; w ostatnich stuleciach w miejscu tym Tuaregowie wydobywali sól, którą następnie wymieniali na inne niezbędne im produkty
Dzień 14 - przejazd ouedem Irharrhar wzdłuż wschodnich zboczy Tefedestu; biwak na pustyni
Tefedest - pasmo górskie na północ od gór Hoggar i Tamanrassetu
Dzień 15 - przejazd do guelty Issakkarassene; biwak
Dzień 16 - wjazd na przełęcz pod Assekrem; biwak na przełęczy
Assekrem Pass - przełęcz na wysokości 2.728 m n.p.m.; stąd, szczególnie o wschodzie i o zachodzie słońca, rozpościera się fantastyczny widok na cały masyw gór Hoggar; na przełęczy znajduje się pustelnia Brata Karola de Foucauld oraz zbudowana przez niego kaplica; aktualnie na Assekremie mieszka trzech katolickich pustelników
Dzień 17 - przejazd trasą: Assekrem - Tamanrasset; nocleg na kempingu
Tamanrasset - położone w górskiej dolinie i zamieszkałe głównie przez Tuaregów trzydziestotysięczne miasto - niepisana stolica Sahary; przebiega przez nie Droga Transsaharyjska, która prowadzi z Algieru na południe do Agadezu w Nigrze i dalej na Sahel
Dzień 18 - dzień techniczny; nocleg na kempingu
Dzień 19 - wyjazd na Erg Kilian oraz eksploracja pustyni przy granicy z Nigrem
Dzień 22 - powrót do Tamanrasset; nocleg na kempingu
Dzień 23 - dzień techniczny; nocleg na kempingu
Dzień 24 - przejazd do In Salah; biwak na pustyni
In Salah - miasto przy Drodze Transsaharyjskiej, na północ od Tamanrassetu; od stuleci dzieli je na dwie części ogromna wydma piaskowa, która przesuwa się z taką prędkością, że zasypanie jednego domu zabiera ok. 20 lat; zasypany budynek spoczywa pod wydmą przez następne półwiecze, by potem powoli z powrotem wyłaniać się spod piasku po drugiej stronie wydmy
Dzień 25 - przejazd do Ghardaii, nocleg w hostelu
Dzień 26 - przejazd do Algieru; nocleg w hotelu
Dzień 27 - dzień techniczny; nocleg w hotelu
Dzień 28 - wypłynięcie promem z Algieru do Marsylii
Dzień 29 - przypłynięcie promu do Marsylii
Przejazd po terytorium Algierii wyniesie w sumie ok. 5.700-6.000 km, z czego ok. 1.400 km poza drogami asfaltowymi (przejazd z Djanet do Tamanrassetu oraz eksploracja Sahary przy granicy z Nigrem).
Do Djanet trasa wiedzie drogami utwardzonymi (różnej jakości asfalt), a więc dzienne etapy mogą wynieść nawet po 400-450 km. Natomiast od Djanet do Tamanrassetu grupa będzie poruszała się pistami, hamadami oraz po ergach. Na tym etapie dzienny dystans do pokonania nie powinien wynosić więcej niż 140-150 km. Dopiero od Tamanrassetu ponownie wzrosną odległości przejeżdżane każdego dnia.
Załoga każdego pojazdu kompletuje się we własnym zakresie. Nie masz odpowiedniego auta, albo nie masz z kim jechać? Nie poddawaj się! Wśród zainteresowanych udziałem w wyprawie mogą być posiadacze wyprawowych aut bez współpasażerów, a także osoby chętne, aby dołączyć do jakiejś załogi.
Wstępny terminarz i trasa wyprawy:
Dzień 2 - prom przypływa do Algieru; wyjazd z miasta; biwak na pustyni
Dzień 3 - przyjazd do Ghardaii; nocleg w hostelu
Ghardaia - ulokowane w dolinie M Zab miasto na pięciu wzgórach; każde z nich stanowi niejako osobną jednostkę administracyjną; wszystkie cechuje jednak podobna średniowieczna zabudowa złożona z setek przypominających sześciany domków wybudowanych na stokach wzgórza z minaretem na samym szczycie; miasto w dużej mierze zamieszkują Mozabici; to tu można spotkać na ulicy kobiety szczelnie odziane w białą szatę, na otaczający je świat spoglądają tylko jednym okiem przez wąską szparę w chuście okrywającej głowę
Dzień 4 - przyjazd do Hassi-Messaoud; biwak na pustyni
Haski-Messaoud - w języku arabskim oznacza błogosławiona studnia, ponieważ miejsce to od wieków był oazą na pustyni, zatrzymywały się tu karawany i wędrowcy, by odpocząć, napoić wielbłądy i uzupełnić zapasy wody na dalszą podróż; z czasem oaza rozrosł się do rozmiarów małego miasteczka na pustyni, ale o dzisiejszym wyglądzie Hassi-Messaoud zadecydowało odkrycie w tym rejonie w 1956 roku ogromnych pokładów ropy i gazu; obecnie to centrum ważnego rejonu wydobycia tych surowców.
Dzień 5 - przyjazd do Hassi Bel Guebbour; biwak na pustyni
Hassi Bel Guebbour - dla wtajemniczonych podróżników to niewielka przydrożna osada znana jako HBG; w zasadzie nie ma tu nic szczególnego, ale to ważne skrzyżowanie na saharyjskim szlaku wiodącym na południe Algierii, tu droga z Ghardaii rozchodzi się w kierunkach południowo-zachodnim, do Amguid i dalej do Tamanrassetu, oraz południowo-wschodnim - do In Amenas, Illizi, i dalej do Djanet.
Dzień 6 - przyjazd do In Amenas; biwak na pustyni za miastem
In Amenas - pięciotysięczne miasteczko leżące przy granicy libijskiej; jego istnienie wydaje się całkowicie uzależnione od przemysłowego wydobycia gazu ziemnego w okolicy
Dzień 7 - przyjazd do Illizi; biwak na płaskowyżu Tassili N-Ajjer
Dzień 9 - przyjazd do Djanet; biwak na pustyni
Dzień 10 - dzień techniczny; nocleg w hotelu w Djanet
Djanet - to nie tyle miasto, co kilka niewielkich osad zgrupowanych wokół oazy, w której rośnie około 30 tysięcy palm; zamieszkuje tu około 5 tysięcy ludzi, głównie Tuaregów; główny pukt wypadowy w płaskowyż Tassil N Ajjer, który słynie z fantastycznych pustynych formacji skalnych oraz około 15 tysięcy odkrytych stanowisk prehistorycznej sztuki naskalnej
Dzień 11 - całodzienna piesza wędrówka na płaskowyż Djabbaren w Parku Narodowym Tassili N Ajjer; biwak na pustyni
Djabbaren - erozja, jakiej przez tysiąclecia poddany był piaskowiec, stworzyła skalny labirynt, w którym przed tysiącami lat zamieszkiwali ówcześni mieszkańcy tych terenów; o ich bytności świadczą liczne stanowiska sztuki naskalnej - ludzkie i nierzeczywiste postacie, zwierzęta, sceny z życia codziennego
Dzień 12 - zjazd z asfaltu i wyjazd na najtrudniejszy etap wyprawy, liczący prawie 900 km szlak wiodący przez południową część płaskowyżu Tassili N Ajjer oraz góry Hoggar szlak do Tamanrassetu; przejazd przez główny grzbiet Ergu Admer; biwak pod masywem góry Tahat Erg Admer - rozległe i wyiosłe wydmy piaskowe ciągnące się na zachód od Djanet
Dzień 13 - przejazd przez równinę Amadror; biwak w okolicach krateru wulkanicznego Tissemt
Tissemt - dawny krater wulkaniczny, którego wnętrze wypełniało niegdyś jezioro; w ostatnich stuleciach w miejscu tym Tuaregowie wydobywali sól, którą następnie wymieniali na inne niezbędne im produkty
Dzień 14 - przejazd ouedem Irharrhar wzdłuż wschodnich zboczy Tefedestu; biwak na pustyni
Tefedest - pasmo górskie na północ od gór Hoggar i Tamanrassetu
Dzień 15 - przejazd do guelty Issakkarassene; biwak
Dzień 16 - wjazd na przełęcz pod Assekrem; biwak na przełęczy
Assekrem Pass - przełęcz na wysokości 2.728 m n.p.m.; stąd, szczególnie o wschodzie i o zachodzie słońca, rozpościera się fantastyczny widok na cały masyw gór Hoggar; na przełęczy znajduje się pustelnia Brata Karola de Foucauld oraz zbudowana przez niego kaplica; aktualnie na Assekremie mieszka trzech katolickich pustelników
Dzień 17 - przejazd trasą: Assekrem - Tamanrasset; nocleg na kempingu
Tamanrasset - położone w górskiej dolinie i zamieszkałe głównie przez Tuaregów trzydziestotysięczne miasto - niepisana stolica Sahary; przebiega przez nie Droga Transsaharyjska, która prowadzi z Algieru na południe do Agadezu w Nigrze i dalej na Sahel
Dzień 18 - dzień techniczny; nocleg na kempingu
Dzień 19 - wyjazd na Erg Kilian oraz eksploracja pustyni przy granicy z Nigrem
Dzień 22 - powrót do Tamanrasset; nocleg na kempingu
Dzień 23 - dzień techniczny; nocleg na kempingu
Dzień 24 - przejazd do In Salah; biwak na pustyni
In Salah - miasto przy Drodze Transsaharyjskiej, na północ od Tamanrassetu; od stuleci dzieli je na dwie części ogromna wydma piaskowa, która przesuwa się z taką prędkością, że zasypanie jednego domu zabiera ok. 20 lat; zasypany budynek spoczywa pod wydmą przez następne półwiecze, by potem powoli z powrotem wyłaniać się spod piasku po drugiej stronie wydmy
Dzień 25 - przejazd do Ghardaii, nocleg w hostelu
Dzień 26 - przejazd do Algieru; nocleg w hotelu
Dzień 27 - dzień techniczny; nocleg w hotelu
Dzień 28 - wypłynięcie promem z Algieru do Marsylii
Dzień 29 - przypłynięcie promu do Marsylii
Przejazd po terytorium Algierii wyniesie w sumie ok. 5.700-6.000 km, z czego ok. 1.400 km poza drogami asfaltowymi (przejazd z Djanet do Tamanrassetu oraz eksploracja Sahary przy granicy z Nigrem).
Do Djanet trasa wiedzie drogami utwardzonymi (różnej jakości asfalt), a więc dzienne etapy mogą wynieść nawet po 400-450 km. Natomiast od Djanet do Tamanrassetu grupa będzie poruszała się pistami, hamadami oraz po ergach. Na tym etapie dzienny dystans do pokonania nie powinien wynosić więcej niż 140-150 km. Dopiero od Tamanrassetu ponownie wzrosną odległości przejeżdżane każdego dnia.
źródło: eXpedycja.pl
Dodaj komentarz
Aby komentować pod zarezerowanym, stałym nickiem, bez potrzeby
logowania się za każdym wejściem, musisz się zarejestrować lub zalogować.
logowania się za każdym wejściem, musisz się zarejestrować lub zalogować.
Zaloguj się
0
Komentarze do:
Wyprawa Sahara - marzec 2010, Algieria
Podobne: Wyprawa Sahara - marzec 2010, Algieria
Fani terenowych Toyot spotkali się po raz trzeci »
Adventure Camp - zaproszenie na 11-12 czerwca 2011 roku »
Zlot Karnawałowy odbędzie się już 25-27 lutego »
Zlot Miejsca z duszą i pomysłem - 22-24 października, Bieszczady »
Podobne galerie: Wyprawa Sahara - marzec 2010, Algieria
VII Grudziądzki Zlot Terenówek Myśliwi i ich maszyny - nasza fotorelacja nr 2 »
VII Grudziądzki Zlot Terenówek Myśliwi i ich maszyny - nasza fotorelacja nr 1 »
Operacja Południe 2009 - Park maszyn »
Najczęściej czytane w tym miesiącu
Tapety na pulpit
Newsletter
Galerie zdjęć