Samochody 4x4  »  Opisy aut 4x4  »  Toyota RAV4 I - zwiastun nowej ery
Toyota RAV4 I

Toyota RAV4 I - zwiastun nowej ery

2008-05-04 - K. Spychalski     Tagi: Toyota, SUV, Toyota RAV4
Pierwsza generacja „terenowej” Toyoty rozpoczęła nową erę w świecie aut 4x4. To właśnie dzięki niej na rynku pojawiło się tyle lekkich SUV-ów.

Więcej zdjęć Toyoty RAV4 I w naszej galerii »
Land Rover Freelander, BMW X3, Kia Sportage, Hyundai Tucson… małe SUV-y z samonośnym nadwoziem i niezależnym zawieszeniem można by było wymieniać w nieskończoność. A wszystkie te auta łączy jeden potomek - Toyota RAV4. Samochód wystartował w 1994 roku i zrobił niebywałą furorę na rynku. W końcu żadna inna mała terenówka nie oferowała tak dobrego komfortu i tak niskich kosztów utrzymania. Miejska bulwarówka

Jednym z kluczy do sukcesu okazała się atrakcyjna stylizacja. Połączenie małych rozmiarów z muskularnymi błotnikami i podwyższonym prześwitem spodobało się klientom. Taka „młodzieżowa” stylistka odpowiadała szczególnie… facetom po 40-stce. I to zwłaszcza w wersji 3-drzwiowej, bo odmiana 5d była rzadziej kupowana. Jej nieznacznie brzydsze nadwozie okazuje się jednak bardziej przestronne. Dotyczy to szczególnie miejsca na walizki, które w 3d właściwie nie istnieje. Dostęp do nieco większego, drugiego rzędu, ułatwia druga para drzwi. Mimo to, i w tej odmianie nadwoziowej, miejsca jest tyle, co w aucie miejskim.
Od 0 do 100 w 10 sekund

Do charakteru tego „funcara” doskonale pasuje silnik. Taki bardziej do zabawy, niż do oszczędzania. Jego 128 KM i 178 Nm nie mają problemów z napędzaniem lekkiej RAV-ki. Sprint do „setki” zajmuje mu nieco ponad 10 s (11-12 w przypadku „automatu”), a i na elastyczność nie można narzekać. Za dobre przyspieszenie trzeba niestety płacić na stacji paliw. Auto spala ponad 10 l/100 km. Ale większe terenówki „siorbią” znacznie więcej…Na asfalt i polne drogi

Bujanie na zakrętach czy nurkowanie przy hamowaniu - to cechy prawdziwych terenówek. Taką jednak nie jest RAV4. Tu całkowicie niezależne zawieszenie dynamicznie pokonuje łuki i stabilnie trzyma się drogi. Dochodzą do tego dobre hamulce i udany układ kierowniczy. Brawo Toyota! Podróż na asfalcie jest prawdziwą przyjemnością. A jak ma się sprawa w terenie? W lekkim - całkiem nieźle, w ten ciężki lepiej się nie zapuszczać. Auto ma zbyt delikatne podwozie, niczym w „osobówce”.

Eksploatacja na asfalcie nie sprawia problemów

Mechanizmy RAV-ki nie można jednak nazwać słabymi. Używając auta w 99 % na asfalcie i ewentualnie polnych drogach, zapewniamy sobie spokojny sen. Mała Toyota zawodzi bardzo rzadko, a i cen części nie trzeba się obawiać. Kupując auto, warto sprawdzić stan pompy wodnej, chłodnicy i przewodów silnika, bo to one są głównymi bolączkami tego modelu. Przy ostrzejszej jeździe po bezdrożach, samochód może wymagać większej troski (np. z powodu usterki podpory tylnego dyferencjału), więc lepiej poruszać się utwardzonymi drogami, gdzie RAV4 zapewnia nam dużo frajdy.



źródło: Tekst: autor, zdjęcia: Toyota

Dodaj komentarz

Nick
Treść
Wpisz kod
z obrazka
Aby komentować pod zarezerowanym, stałym nickiem, bez potrzeby
logowania się za każdym wejściem, musisz się zarejestrować lub zalogować.

Zaloguj się

Login Hasło
0

Komentarze do:

Toyota RAV4 I - zwiastun nowej ery

Galerie zdjęć
Newsletter