Samochody 4x4 » Technika / porady » Ogumienie - Bez dobrych opon ani rusz!

Ogumienie - Bez dobrych opon ani rusz!
2008-01-01 - K. Spychalski Tagi:
Ogumienie to jedyny element przekazujący moc napędową bezpośrednio na podłoże. Jego nieprawidłowy dobór może okazać się bardzo zgubny w terenie.
Swoją terenówkę będziemy wykorzystywać wyłącznie na szosie, okazjonalnie w terenie czy jeździć tylko po bezdrożach? To pytanie powinno się zadać wybierając ogumienie do auta terenowego. Szosowe, uniwersalne i terenowe
Ogumienie stosowane w terenówkach można podzielić na trzy rodzaje: On-road, All terrain i Off-road. Ten pierwszy oznacza opony przeznaczone jedynie na asfalt. Zapewniają one najlepszą przyczepność, najwyższy komfort jazdy i najcichszą pracę podczas eksploatacji na drogach utwardzonych. Kompletnie nie nadają się jednak w teren, ze względu na praktycznie zerową przyczepność i szybkie zużycie mechaniczne. W tym przypadku lepiej wybrać ogumienie uniwersalne A/T. Bezproblemowo, choć gorzej niż „szosówka”, jeździ po asfalcie i gwarantuje wyjechanie z nawet średnio trudnego terenu. Kto myśli o używaniu samochodu wyłącznie na bezdrożach, powinien wybrać opony typowo terenowe M/T (Mud Terrain). Ich głęboki bieżnik i mocna konstrukcja pozwalają na bezstresową eksploatację w nawet najtrudniejszych warunkach, jednak komfort jazdy na zwykłych drogach jest mocno ograniczony.
Niskoprofilowe, aluminiowe felgi - tylko na asfalt
Wybierając ogumienie, nie możemy także zapomnieć o felgach. W teren najlepiej wybrać mały rozmiar i konstrukcję stalową - są to rozwiązania bardziej odporne na uszkodzenia i zapewniające większą powierzchnię samych opon. Niskoprofilowe, aluminiowe felgi to lepszy wygląd i większa przyczepność na asfalcie. Gdzie kupić koła? Najlepiej w sklepie jako nowe elementy. Gwarantuje to bezproblemową eksploatację, jednak jest dość drogie. Dlatego też na rynku dominują egzemplarze regenerowane. Są znacznie tańsze, ale nierzadko ich jakość niemile zaskakuje podczas jazdy.
Swoją terenówkę będziemy wykorzystywać wyłącznie na szosie, okazjonalnie w terenie czy jeździć tylko po bezdrożach? To pytanie powinno się zadać wybierając ogumienie do auta terenowego. Szosowe, uniwersalne i terenowe
Ogumienie stosowane w terenówkach można podzielić na trzy rodzaje: On-road, All terrain i Off-road. Ten pierwszy oznacza opony przeznaczone jedynie na asfalt. Zapewniają one najlepszą przyczepność, najwyższy komfort jazdy i najcichszą pracę podczas eksploatacji na drogach utwardzonych. Kompletnie nie nadają się jednak w teren, ze względu na praktycznie zerową przyczepność i szybkie zużycie mechaniczne. W tym przypadku lepiej wybrać ogumienie uniwersalne A/T. Bezproblemowo, choć gorzej niż „szosówka”, jeździ po asfalcie i gwarantuje wyjechanie z nawet średnio trudnego terenu. Kto myśli o używaniu samochodu wyłącznie na bezdrożach, powinien wybrać opony typowo terenowe M/T (Mud Terrain). Ich głęboki bieżnik i mocna konstrukcja pozwalają na bezstresową eksploatację w nawet najtrudniejszych warunkach, jednak komfort jazdy na zwykłych drogach jest mocno ograniczony.
Niskoprofilowe, aluminiowe felgi - tylko na asfalt
Wybierając ogumienie, nie możemy także zapomnieć o felgach. W teren najlepiej wybrać mały rozmiar i konstrukcję stalową - są to rozwiązania bardziej odporne na uszkodzenia i zapewniające większą powierzchnię samych opon. Niskoprofilowe, aluminiowe felgi to lepszy wygląd i większa przyczepność na asfalcie. Gdzie kupić koła? Najlepiej w sklepie jako nowe elementy. Gwarantuje to bezproblemową eksploatację, jednak jest dość drogie. Dlatego też na rynku dominują egzemplarze regenerowane. Są znacznie tańsze, ale nierzadko ich jakość niemile zaskakuje podczas jazdy.
źródło: Tekst: autor; zdjęcie: Mototarget
Dodaj komentarz
Aby komentować pod zarezerowanym, stałym nickiem, bez potrzeby
logowania się za każdym wejściem, musisz się zarejestrować lub zalogować.
logowania się za każdym wejściem, musisz się zarejestrować lub zalogować.
Zaloguj się
0