Samochody 4x4 » Opisy aut 4x4 » Nissan Patrol - Mocny nie tylko w gębie

Najnowszy Patrol to off-roader nie tylko z wyglądu. Swoją dzielnością i solidnością pozostawia w tyle większość luksusowych SUV-ów.
Więcej zdjęć Nissana Patrola w naszej galerii »
Nissan Patrol to jedna z najbardziej znanych terenówek na świecie. Jego mocna, niezawodna konstrukcja zdobyła sobie wielu zwolenników, dlatego przez lata producent nie zmieniał podstawowej koncepcji modelu. W 1998 roku na rynek trafiła wersja GR Y61, która - po modyfikacjach w 2000 i 2004 roku (w tej drugiej zrezygnowano z dodatkowego oznaczenia GR) - oferowana jest do dziś. Apropo modyfikacji…
Ponadczasowa stylistyka
W tej pierwszej skupiono się na napędzie i kabinie, lifting karoserii ograniczono do… zmiany atrapy chłodnicy na chromowaną. Z kolei w 2004 roku, modyfikacje objęły głównie wygląd nadwozia. Z przodu pojawiły się wygładzone reflektory, masywniejsza atrapa i nowocześniej wyprofilowany zderzak. Z linii bocznej zniknęło wyraźne oddzielenie progów i błotników od reszty nadwozia. W tylnej części karoserii znajdziemy ponadto ładniejsze lampy. Ogólny zarys kształtów pozostał jednak ten sam - Patrol nadal jest masywnym, potężnym „twardzielem”, który w każdym miejscu wygląda dobrze - czy to parking przed operą, czy afrykańskie bezdroża.
Potężna kabina
Wielkie rozmiary zewnętrzne znajdują swoje odzwierciedlenie we wnętrzu auta. Popularniejsza odmiana 5d (długość - 5m, rozstaw osi - 3m) to po prostu samochód ogromny. W 1. i 2. rzędzie siedzeń zmieści się każdy, nawet najbardziej rosły pasażer. Także na fotelach 3. rzędu nie można narzekać na przestrzeń. Pojemność bagażnika? Przy 5-osobowym składzie to aż 668 litrów. Oprócz ponadprzeciętnej przestrzeni, we wnętrzu znajdziemy również przyzwoite, dobrze zmontowane materiały oraz trochę luksusowego wyposażenia. „Skóra” czy pełna „elektryka” to nierzadkie dodatki. Najlepiej wyposażone i najlepiej wyglądające są egzemplarze po liftingu w 2004 roku.Za słaby diesel
Benzynowe jednostki 4.5 i 4.8 występują sporadycznie, o wiele łatwiej o diesla. W 2000 roku motor 2.8/130 KM/252 Nm został zastapiony 3-litrowym, 4-cylindrowym Common Railem. Samochód zyskał 28 KM i aż 102 Nm, a przyspieszenie i zużycie paliwa poprawiły się. 2004 rok przyniósł wzmocnienie silnika (do 160 KM i 380 Nm) i polepszenie osiągów. Sprint do 100 km/h zmalał do 15 s, a zużycie oleju do 11 l/100 km. Podczas, gdy spalanie można jeszcze zaakceptować, to na dynamikę praktycznie każdy będzie narzekać. No cóż, w końcu dwie tony jest masą niemałą, a jeśli dołożymy do tego 3,5-tonową przyczepę… Oj, nie życzę nikomu jeździć takim „cielskiem” po serpentynach…Kiepski SUV…
Wiele ludzi postrzega Patrola jako konkurenta dla takich SUV-ów jak Jeep Commander czy Volvo XC90. Jednak auto Nissana różni się od nich diametralnie. Jego proste podzespoły sprawdzają się w terenie, ale nie zapewniają zbytniej wygody na asfalcie. Samochód wyraźnie przechyla się na zakrętach i buja na nierównościach. Komfort jest na szczęście akceptowalny.…I doskonała terenówka
Żywiołem Patrola okazują się bezdroża. Nadwozie osadzono na ramie, w zawieszeniu zastosowano sztywne mosty, a napęd 4x4 wykorzystuje najprostsze, solidne podzespoły (przód dołączany „na sztywno”, reduktor, brak centralnego mechanizmu różnicowego). Rozwiązania te są niespotykane w dzisiejszych konstrukcjach i gwarantują dużą wytrzymałość w ciężkich warunkach terenowych. Przydatną funkcją jest możliwość rozłączenia stabilizatora tylnego, dzięki czemu poprawia się wykrzyżowanie osi. Samochód ma także doskonałe parametry terenowe nadwozia (kąt natarcia - 37°, zejścia 31 i rampowy 27) i wysoki prześwit (220 nm). To wszystko sprawia, że Patrol na drogach nieutwardzonych czuje się, jak ryba w wodzie. Apropo wody - auto pokona także płytką rzekę…Japońska niezawodność
Mnóstwo elektroniki, skomplikowane zawieszenie i zaawansowany napęd 4x4 - to cechy charakterystyczne dla najnowszych luksusowych terenówek. Zapewniają one dużo wygody i dużo… awarii. Patrol jest jednak inny. Jego budowa dzielnie znosi trudy eksploatacji i bardzo rzadko zawodzi. Samochód ma właściwie tylko jedną bolączkę - silnik 3.0 jest wrażliwy na jakość paliwa. Poza tym trudno o powtarzalne usterki. Wysoką niezawodność potwierdzają czołowe pozycje w takich rankingach jak TUV czy ADAC.
Więcej zdjęć Nissana Patrola w naszej galerii »
W tej pierwszej skupiono się na napędzie i kabinie, lifting karoserii ograniczono do… zmiany atrapy chłodnicy na chromowaną. Z kolei w 2004 roku, modyfikacje objęły głównie wygląd nadwozia. Z przodu pojawiły się wygładzone reflektory, masywniejsza atrapa i nowocześniej wyprofilowany zderzak. Z linii bocznej zniknęło wyraźne oddzielenie progów i błotników od reszty nadwozia. W tylnej części karoserii znajdziemy ponadto ładniejsze lampy. Ogólny zarys kształtów pozostał jednak ten sam - Patrol nadal jest masywnym, potężnym „twardzielem”, który w każdym miejscu wygląda dobrze - czy to parking przed operą, czy afrykańskie bezdroża.
Wielkie rozmiary zewnętrzne znajdują swoje odzwierciedlenie we wnętrzu auta. Popularniejsza odmiana 5d (długość - 5m, rozstaw osi - 3m) to po prostu samochód ogromny. W 1. i 2. rzędzie siedzeń zmieści się każdy, nawet najbardziej rosły pasażer. Także na fotelach 3. rzędu nie można narzekać na przestrzeń. Pojemność bagażnika? Przy 5-osobowym składzie to aż 668 litrów. Oprócz ponadprzeciętnej przestrzeni, we wnętrzu znajdziemy również przyzwoite, dobrze zmontowane materiały oraz trochę luksusowego wyposażenia. „Skóra” czy pełna „elektryka” to nierzadkie dodatki. Najlepiej wyposażone i najlepiej wyglądające są egzemplarze po liftingu w 2004 roku.Za słaby diesel
Benzynowe jednostki 4.5 i 4.8 występują sporadycznie, o wiele łatwiej o diesla. W 2000 roku motor 2.8/130 KM/252 Nm został zastapiony 3-litrowym, 4-cylindrowym Common Railem. Samochód zyskał 28 KM i aż 102 Nm, a przyspieszenie i zużycie paliwa poprawiły się. 2004 rok przyniósł wzmocnienie silnika (do 160 KM i 380 Nm) i polepszenie osiągów. Sprint do 100 km/h zmalał do 15 s, a zużycie oleju do 11 l/100 km. Podczas, gdy spalanie można jeszcze zaakceptować, to na dynamikę praktycznie każdy będzie narzekać. No cóż, w końcu dwie tony jest masą niemałą, a jeśli dołożymy do tego 3,5-tonową przyczepę… Oj, nie życzę nikomu jeździć takim „cielskiem” po serpentynach…Kiepski SUV…
Wiele ludzi postrzega Patrola jako konkurenta dla takich SUV-ów jak Jeep Commander czy Volvo XC90. Jednak auto Nissana różni się od nich diametralnie. Jego proste podzespoły sprawdzają się w terenie, ale nie zapewniają zbytniej wygody na asfalcie. Samochód wyraźnie przechyla się na zakrętach i buja na nierównościach. Komfort jest na szczęście akceptowalny.…I doskonała terenówka
Żywiołem Patrola okazują się bezdroża. Nadwozie osadzono na ramie, w zawieszeniu zastosowano sztywne mosty, a napęd 4x4 wykorzystuje najprostsze, solidne podzespoły (przód dołączany „na sztywno”, reduktor, brak centralnego mechanizmu różnicowego). Rozwiązania te są niespotykane w dzisiejszych konstrukcjach i gwarantują dużą wytrzymałość w ciężkich warunkach terenowych. Przydatną funkcją jest możliwość rozłączenia stabilizatora tylnego, dzięki czemu poprawia się wykrzyżowanie osi. Samochód ma także doskonałe parametry terenowe nadwozia (kąt natarcia - 37°, zejścia 31 i rampowy 27) i wysoki prześwit (220 nm). To wszystko sprawia, że Patrol na drogach nieutwardzonych czuje się, jak ryba w wodzie. Apropo wody - auto pokona także płytką rzekę…Japońska niezawodność
Mnóstwo elektroniki, skomplikowane zawieszenie i zaawansowany napęd 4x4 - to cechy charakterystyczne dla najnowszych luksusowych terenówek. Zapewniają one dużo wygody i dużo… awarii. Patrol jest jednak inny. Jego budowa dzielnie znosi trudy eksploatacji i bardzo rzadko zawodzi. Samochód ma właściwie tylko jedną bolączkę - silnik 3.0 jest wrażliwy na jakość paliwa. Poza tym trudno o powtarzalne usterki. Wysoką niezawodność potwierdzają czołowe pozycje w takich rankingach jak TUV czy ADAC.
źródło: Tekst: autor; zdjęcia: Nissan
Dodaj komentarz
Aby komentować pod zarezerowanym, stałym nickiem, bez potrzeby
logowania się za każdym wejściem, musisz się zarejestrować lub zalogować.
logowania się za każdym wejściem, musisz się zarejestrować lub zalogować.
Zaloguj się
0
Komentarze do:
Nissan Patrol - Mocny nie tylko w gębie
Podobne: Nissan Patrol - Mocny nie tylko w gębie




Podobne galerie: Nissan Patrol - Mocny nie tylko w gębie



Najczęściej czytane w tym miesiącu
Tapety na pulpit Nissan
Newsletter
Galerie zdjęć