Samochody 4x4  »  Opisy aut 4x4  »  Nissan Patrol - Mocny nie tylko w gębie
Nissan Patrol

Nissan Patrol - Mocny nie tylko w gębie

2007-12-27 - K. Spychalski     Tagi: Nissan, Nissan Patrol
Najnowszy Patrol to off-roader nie tylko z wyglądu. Swoją dzielnością i solidnością pozostawia w tyle większość luksusowych SUV-ów.

Więcej zdjęć Nissana Patrola w naszej galerii »
Nissan Patrol to jedna z najbardziej znanych terenówek na świecie. Jego mocna, niezawodna konstrukcja zdobyła sobie wielu zwolenników, dlatego przez lata producent nie zmieniał podstawowej koncepcji modelu. W 1998 roku na rynek trafiła wersja GR Y61, która - po modyfikacjach w 2000 i 2004 roku (w tej drugiej zrezygnowano z dodatkowego oznaczenia GR) - oferowana jest do dziś. Apropo modyfikacji… Ponadczasowa stylistyka

W tej pierwszej skupiono się na napędzie i kabinie, lifting karoserii ograniczono do… zmiany atrapy chłodnicy na chromowaną. Z kolei w 2004 roku, modyfikacje objęły głównie wygląd nadwozia. Z przodu pojawiły się wygładzone reflektory, masywniejsza atrapa i nowocześniej wyprofilowany zderzak. Z linii bocznej zniknęło wyraźne oddzielenie progów i błotników od reszty nadwozia. W tylnej części karoserii znajdziemy ponadto ładniejsze lampy. Ogólny zarys kształtów pozostał jednak ten sam - Patrol nadal jest masywnym, potężnym „twardzielem”, który w każdym miejscu wygląda dobrze - czy to parking przed operą, czy afrykańskie bezdroża.
Potężna kabina

Wielkie rozmiary zewnętrzne znajdują swoje odzwierciedlenie we wnętrzu auta. Popularniejsza odmiana 5d (długość - 5m, rozstaw osi - 3m) to po prostu samochód ogromny. W 1. i 2. rzędzie siedzeń zmieści się każdy, nawet najbardziej rosły pasażer. Także na fotelach 3. rzędu nie można narzekać na przestrzeń. Pojemność bagażnika? Przy 5-osobowym składzie to aż 668 litrów. Oprócz ponadprzeciętnej przestrzeni, we wnętrzu znajdziemy również przyzwoite, dobrze zmontowane materiały oraz trochę luksusowego wyposażenia. „Skóra” czy pełna „elektryka” to nierzadkie dodatki. Najlepiej wyposażone i najlepiej wyglądające są egzemplarze po liftingu w 2004 roku.Za słaby diesel

Benzynowe jednostki 4.5 i 4.8 występują sporadycznie, o wiele łatwiej o diesla. W 2000 roku motor 2.8/130 KM/252 Nm został zastapiony 3-litrowym, 4-cylindrowym Common Railem. Samochód zyskał 28 KM i aż 102 Nm, a przyspieszenie i zużycie paliwa poprawiły się. 2004 rok przyniósł wzmocnienie silnika (do 160 KM i 380 Nm) i polepszenie osiągów. Sprint do 100 km/h zmalał do 15 s, a zużycie oleju do 11 l/100 km. Podczas, gdy spalanie można jeszcze zaakceptować, to na dynamikę praktycznie każdy będzie narzekać. No cóż, w końcu dwie tony jest masą niemałą, a jeśli dołożymy do tego 3,5-tonową przyczepę… Oj, nie życzę nikomu jeździć takim „cielskiem” po serpentynach…Kiepski SUV…

Wiele ludzi postrzega Patrola jako konkurenta dla takich SUV-ów jak Jeep Commander czy Volvo XC90. Jednak auto Nissana różni się od nich diametralnie. Jego proste podzespoły sprawdzają się w terenie, ale nie zapewniają zbytniej wygody na asfalcie. Samochód wyraźnie przechyla się na zakrętach i buja na nierównościach. Komfort jest na szczęście akceptowalny.…I doskonała terenówka

Żywiołem Patrola okazują się bezdroża. Nadwozie osadzono na ramie, w zawieszeniu zastosowano sztywne mosty, a napęd 4x4 wykorzystuje najprostsze, solidne podzespoły (przód dołączany „na sztywno”, reduktor, brak centralnego mechanizmu różnicowego). Rozwiązania te są niespotykane w dzisiejszych konstrukcjach i gwarantują dużą wytrzymałość w ciężkich warunkach terenowych. Przydatną funkcją jest możliwość rozłączenia stabilizatora tylnego, dzięki czemu poprawia się wykrzyżowanie osi. Samochód ma także doskonałe parametry terenowe nadwozia (kąt natarcia - 37°, zejścia 31 i rampowy 27) i wysoki prześwit (220 nm). To wszystko sprawia, że Patrol na drogach nieutwardzonych czuje się, jak ryba w wodzie. Apropo wody - auto pokona także płytką rzekę…Japońska niezawodność

Mnóstwo elektroniki, skomplikowane zawieszenie i zaawansowany napęd 4x4 - to cechy charakterystyczne dla najnowszych luksusowych terenówek. Zapewniają one dużo wygody i dużo… awarii. Patrol jest jednak inny. Jego budowa dzielnie znosi trudy eksploatacji i bardzo rzadko zawodzi. Samochód ma właściwie tylko jedną bolączkę - silnik 3.0 jest wrażliwy na jakość paliwa. Poza tym trudno o powtarzalne usterki. Wysoką niezawodność potwierdzają czołowe pozycje w takich rankingach jak TUV czy ADAC.



źródło: Tekst: autor; zdjęcia: Nissan

Dodaj komentarz

Nick
Treść
Wpisz kod
z obrazka
Aby komentować pod zarezerowanym, stałym nickiem, bez potrzeby
logowania się za każdym wejściem, musisz się zarejestrować lub zalogować.

Zaloguj się

Login Hasło
0

Komentarze do:

Nissan Patrol - Mocny nie tylko w gębie