Samochody 4x4  »  Opisy aut 4x4  »  Jeep Wrangler YJ - Legendarny off-roader
Jeep Wrangler YJ

Jeep Wrangler YJ - Legendarny off-roader

2007-12-24 - K. Spychalski     Tagi:
Prosta budowa, amerykański rodowód i świetne możliwości przeróbek - to wystarczyło, by Wrangler stał się ikoną terenówek.

Rok 1940, czerwiec, Stany Zjednoczone. Amerykańska armia postanawia wymienić zwiadowcze motocykle i dyspozycyjne Fordy T na „lekkie pojazdy rozpoznawcze”. Po wielu testach i modyfikacjach, ostatecznie wygrywa produkt firmy Willys-Overland, ochrzczony mianem „Jeep” (od wymowy skrótu GP - General Purpose). Rok 1945. Firma wypuszcza na rynek pierwszego cywilnego Jeep’a - model CJ-2A przeznaczony początkowo dla rolników i budowlańców. Rok 1986. Debiutuje Wrangler YJ - samochód, który zdobywa sobie niezliczone serca miłośników bezdroży, obrasta legendą i staje się rozpoznawalny na całym świecie. Kształty prosto z wojska

Stylistyka Wranglera mocno nawiązuje do Willysa, wojskowego pierwowzoru. Jego charakterystyczny długi „nos”, siedem wąskich wlotów powietrza z przodu, czy „pudełkowata” kabina zapewniły prostotę kształtów, jakże znaną z filmów wojennych. Surowe linie znajdziemy także we wnętrzu auta. Deska rozdzielcza składa się z kilku połączonych ze sobą prostokątów, a prawie całą jej długość zajmują wskaźniki. Obsługa jest na szczęście intuicyjna. Ilość miejsca w kabinie? Podczas gdy z przodu jest jeszcze w miarę wygodnie, to na tylnej ławeczce nikt długo nie posiedzi. Można ją na szczęście łatwo zdemontować, powiększając tym samym mikroskopijny bagażniczek. Przestronność nie jest jednak w Wranglerze sprawą pierwszorzędną, tu stawia się na radość z jazdy. A tą z pewnością zapewnia otwarte nadwozie z wyjmowanymi drzwiami. Pozwala poczuć się naprawdę wolnym, oczywiście o ile dopisze pogoda.

Jednostki idealne w teren

Na początku produkcji paleta silników obejmowała motory 2.5/106-121 KM/195 Nm (wtrysk) oraz 4.2/114 KM/285 Nm (gaźnik). W 1991 roku wprowadzono także 180-konną jednostkę wtryskową 4.0 z momentem obrotowym wynoszącym 290 Nm. Wszystkie trzy silniki nie są zbyt wysilone, dzięki czemu wykazują się dużą żywotnością. Wysoki moment zapewnia świetne właściwości w terenie, jednak skutecznie zwiększa apetyt na paliwo. 15 l/100 km w silniku 2.5 czy 20 w 4.0 to wartości bardzo realne… Cóż, takie są uroki amerykańskich jednostek, gdzie najważniejsza jest przyjemność z jazdy, a nie ekonomika eksploatacji. I o to chodzi!
Komfort pojęciem abstrakcyjnym

Teraz pora na podwozie. Konstrukcja ramowa, sztywne mosty i resory piórowe w zawieszeniu oraz napęd przedniej osi dołączany „na sztywno”, wyposażony w reduktor - Wrangler to prawdziwy klasyk! Wygoda na asfalcie? Praktycznie żadna. Właściwości terenowe? W seryjnym egzemplarzu - takie sobie! Na szczęście już niewielkie przeróbki pozwalają zrobić z auta prawdziwego pożeracza bezdroży. Podniesiony i wzmocniony Wrangler nie boi się żadnej fałdy, nawet najgłębszego piachu i przejedzie przez każde błoto. To jest wolność! Agresywna jazda w terenie przynosi jednak znaczne koszty…

Polowy warsztat

I nie chodzi tu tylko o drożejące paliwo. Auto jest naprawdę trwałe, jednak w efekcie zbyt mocnego wykorzystywania wolności staje się małą skarbonką. A to uszkodzi się półoś, a to zawiedzie krzyżak, a to alternator odmówi posłuszeństwa… Na szczęście, dzięki prostocie budowy, naprawy można wykonywać nawet w warunkach polowych. Ceny amerykańskich części są nieco wyższe od tych u europejskich czy japońskich producentów, jednak nie o to tutaj chodzi. Właściciel Wranglera może poczuć się prawdziwym wybrańcem, w końcu jeździ żywą legendą!



źródło: Tekst: autor; zdjęcie: Mototarget

Dodaj komentarz

Nick
Treść
Wpisz kod
z obrazka
Aby komentować pod zarezerowanym, stałym nickiem, bez potrzeby
logowania się za każdym wejściem, musisz się zarejestrować lub zalogować.

Zaloguj się

Login Hasło
0

Komentarze do:

Jeep Wrangler YJ - Legendarny off-roader

Najczęściej czytane w tym miesiącu
Tapety na pulpit
Galerie zdjęć
Newsletter