Samochody 4x4 » Technika / porady » Diesel vs. benzyniak - Land Rover 2.5 200TDi vs. Land Rover 5.0 V8

Diesel vs. benzyniak - Land Rover 2.5 200TDi vs. Land Rover 5.0 V8
2008-06-23 - K. Spychalski Tagi: Rajdy terenowe
Oto ciekawe porównanie silników - stosunkowo ciężkiego diesla, ze stosunkowo lekkim benzyniakiem. Dla koneserów zestawów i analiz przedstawiamy poniżej zapis różnic (silniki w prywatnym użytkowaniu, niestandardowe, tuningowane):
Land Rover 5.0 V8 (benzyna):
Moc (koło zamachowe) - 310 KM
Moment (koło zamachowe) - 490 Nm
Obroty do wykorzystania - do 6000
Maks. moment - ok. 4000
Zużycie paliwa - las - ok. 30 l/100 km
Zużycie paliwa - asfalt - ok. 20 l/100 km
Elektronika - niestety, ECU Land Rover 2.5 200TDi (diesel):
Moc (koło zamachowe) - 135 KM
Moment (koło zamachowe) - 340 Nm
Obroty do wykorzystania - do 4000
Maks. moment - ok. 1800
Zużycie paliwa - las - 18 l/100km
Zużycie paliwa - asfalt - 11 l/100km
Elektronika - brak
Ciężar - V8 około 100 kg lżejszy niż 200TDi
Pierwsze cztery pozycje to dane z hamowni, więc można je uznać za autentyczne. Clou całej jazdy przez błoto tkwi w pozycji czwartej. Maksymalny moment rozwinięty przy małych obrotach przez silnik diesla potrafi przewyższyć moment uzyskany przy podobnych obrotach przez, nawet o dużo większy, silnik benzynowy. Daje to lepszą kontrolę i większą przyczepność, a zatem, większą szansę wykonania przejazdu.
Cóż, diesle mają też swoje off-roadowe mankamenty. Krótki zakres wykorzystywanych obrotów powoduje, iż na długim podjeździe, kierowca diesla ma nieprzyjemny wybór. Albo atakuje górę szybko (reduktor/trójka), co daje dobrą szybkość ataku, ale stwarza też ryzyko, że przed szczytem spadną mu obroty z turbiny - albo wjeżdża (reduktor/dwójka), co powoduje, że nawet nie dojedzie do szczytu. Benzyniak ma luksus długiego zakresu obrotów - około 50 % dłuższego (wynika z zestawu danych). Dzięki temu, na takim odcinku, posiada niewątpliwą przewagę.
Ale w tym wszystkim, najsłabszym punktem off-roadowego zastosowania silników jest elektronika. Zarówno w benzyniakach, jak i w najnowocześniejszych dieslach. Ani wół, ani koń, ani 200TDi nie posiadają ECU. Tak więc, dopóki użytkownik osobiście nie doświadczy niezawodnego układu elektronicznego sterowania silnikiem (najprawdopodobniej taki w ogóle nie istnieje), starożytny turbodoładowany silnik diesla, z mechaniczną pompą, stanowi optymalne rozwiązanie na typowy styl off-roadowania.
Land Rover 5.0 V8 (benzyna):
Moc (koło zamachowe) - 310 KM
Moment (koło zamachowe) - 490 Nm
Obroty do wykorzystania - do 6000
Maks. moment - ok. 4000
Zużycie paliwa - las - ok. 30 l/100 km
Zużycie paliwa - asfalt - ok. 20 l/100 km
Elektronika - niestety, ECU Land Rover 2.5 200TDi (diesel):
Moc (koło zamachowe) - 135 KM
Moment (koło zamachowe) - 340 Nm
Obroty do wykorzystania - do 4000
Maks. moment - ok. 1800
Zużycie paliwa - las - 18 l/100km
Zużycie paliwa - asfalt - 11 l/100km
Elektronika - brak
Ciężar - V8 około 100 kg lżejszy niż 200TDi
Pierwsze cztery pozycje to dane z hamowni, więc można je uznać za autentyczne. Clou całej jazdy przez błoto tkwi w pozycji czwartej. Maksymalny moment rozwinięty przy małych obrotach przez silnik diesla potrafi przewyższyć moment uzyskany przy podobnych obrotach przez, nawet o dużo większy, silnik benzynowy. Daje to lepszą kontrolę i większą przyczepność, a zatem, większą szansę wykonania przejazdu.
Ale w tym wszystkim, najsłabszym punktem off-roadowego zastosowania silników jest elektronika. Zarówno w benzyniakach, jak i w najnowocześniejszych dieslach. Ani wół, ani koń, ani 200TDi nie posiadają ECU. Tak więc, dopóki użytkownik osobiście nie doświadczy niezawodnego układu elektronicznego sterowania silnikiem (najprawdopodobniej taki w ogóle nie istnieje), starożytny turbodoładowany silnik diesla, z mechaniczną pompą, stanowi optymalne rozwiązanie na typowy styl off-roadowania.
źródło: Zebra Off-Road Klub Sochaczew; zdjęcie: landlovers.pl
Dodaj komentarz
Aby komentować pod zarezerowanym, stałym nickiem, bez potrzeby
logowania się za każdym wejściem, musisz się zarejestrować lub zalogować.
logowania się za każdym wejściem, musisz się zarejestrować lub zalogować.
Zaloguj się
0
Komentarze do:
Diesel vs. benzyniak - Land Rover 2.5 200TDi vs. Land Rover 5.0 V8
Podobne: Diesel vs. benzyniak - Land Rover 2.5 200TDi vs. Land Rover 5.0 V8



Podobne galerie: Diesel vs. benzyniak - Land Rover 2.5 200TDi vs. Land Rover 5.0 V8
Najczęściej czytane w tym miesiącu
Tapety na pulpit
Galerie zdjęć
Newsletter