Samochody 4x4 » Aktualności » Coval Puchar Polski OFF-ROAD PL - wywiad z Jarkiem Kazberukiem

Coval Puchar Polski OFF-ROAD PL - wywiad z Jarkiem Kazberukiem
2010-05-05 - K. Spychalski Tagi: Rajdy terenowe, Zloty, Puchar Polski Off-road PL
W Nowej Dębie i Bojanowie trwają ostatnie przygotowania do I rundy COVAL Pucharu Polski OFF-ROAD PL. Puchar to najstarszy i najbardziej prestiżowy cykl rajdów off-roadowych w Polsce. Na starcie imprezy stanie 80 załóg, które będą rywalizowały w klasach Extreme i Adventure. Gościem specjalnym imprezy będzie Jarosław Kazberuk - czterokrotny uczestnik Rajdu Dakar.
WYWIAD Z JARKIEM KAZBERUKIEM
Jak ocenia Pan poziom rywalizacji Zawodników w Pucharze Polski OFF-ROAD PL w ostatnich latach?
Kilka razy byłem uczestnikiem Pucharu Polski OFF-ROAD PL i zawsze była to okazja do zmierzenia się z najlepszymi zawodnikami w kraju. Od jakiegoś czasu śledzę Puchar z pewnej odległości, ale z jej aktywnymi uczestnikami spotykam się przy okazji innych imprez off-roadowych i widzę, jak poziom rośnie z każdym rokiem. Jeszcze parę lat temu w Pucharze Polski OFF-ROAD PL startowały nawet auta seryjne - teraz jeżdżą właściwie tylko pojazdy specjalnie przystosowane do ciężkiej jazdy przeprawowej. Poziom rośnie - rywalizacja staje się coraz ciekawsza.
Czy na podstawie obserwacji Pucharu i innych podobnych zawodów można powiedzieć, że polski off-road jest już na europejskim poziomie? Wielu polskich zawodników pojawia się na imprezach zagranicznych. Rywalizują tam z najlepszymi, podpatrują rozwiązania, obserwują i nadrabiają do nich zaległości. A właściwie tak było parę lat temu. Obecnie nie możemy już mówić o zaległościach. Jeździmy tym, czym w Europie, tak jak w Europie. A czasami nawet lepiej - wszak polskie załogi coraz częściej nie są na imprezach za granicą tylko po to żeby „podpisać się” na liście obecności - oni tam jeżdżą się ścigać i przywożą do kraju świetne wyniki.
Jakich rad udzieliłby Pan początkującym off-roadowcom? Na co szczególnie należy zwrócić uwagę?
Najszczersza odpowiedź byłaby chyba najmniej zadowalająca - należy zwrócić uwagę na wszystko. Szczególnie jeśli się zaczyna. Ale jeśli miałbym coś podpowiedzieć, to muszę przypomnieć pewną zasadę, która nie zmienia się od lat i chyba się nie zmieni. Najważniejsza jest pokora. Wobec terenu, sprzętu i wobec innych ludzi. Trzeba ostrożnie poznawać teren i możliwości swojego samochodu, uczyć się od ludzi, bo od każdego można się czegoś nauczyć, nawet jeśli byłaby to nauka na cudzych błędach.Czy widzi Pan jakąś potrzebę zmian w regulaminach czy organizacji polskich imprez off-roadowych?
Ogólnie regulaminy imprez terenowych są z każdym rokiem coraz lepsze, jednak najlepiej byłoby, gdyby zostały ujednolicone. Wszystkie imprezy np. przeprawowe powinny mieć jeden regulamin bazowy i powinny różnić się tylko szczegółami. To sprawiłoby, że jeden zawodnik miałby większą możliwość startu we wszystkich tego typu rajdach.
Jakie starty planuje Pan w sezonie 2010? Czy planuje Pan start w przyszłorocznym Dakarze?Dakar zawsze znajduje się w moich planach. Niestety czasem nie udaje się przekuć planów w czyn. Mam nadzieję, że w tym roku się powiedzie. Planuję też pojechać w przynajmniej jednym rajdzie cross-country, ale jako że ustalenia jeszcze trwają - nie będę zdradzał szczegółów.
Co Pana zdaniem należałoby zrobić, aby podnieść popularność off-roadu w Polsce?Dobrym pomysłem byłoby chyba stworzenie większej ilości miejsc, gdzie off-roadowcy mogliby legalnie testować swoje maszyny i startować w zawodach. Im więcej będzie miejsc w pełni dostosowanych do takiej rywalizacji - tym większe społeczne poparcie i, co za tym idzie - większe zainteresowanie mediów, a te jak wiadomo w znacznym stopniu przyczyniają się do popularyzacji wielu dyscyplin.
Jarosław Kazberuk - Kierowca i pilot rajdowy, trener judo (III dan). Reprezentant Polski w Camel Trophy'96 (Borneo-Kalimantan). Uczestnik najtrudniejszych rajdów terenowych w Europie - Carpat Trophy 1997, Transylwania 1999. Członek ekip - Rajdy Extremalne: - Gauloises 1995 - Patagonia, Lion Expedition, Salomon X-Adventure 2000, 2002, 2003. Wieloletni sędzia i instruktor off-road'u Marlboro Adventure Team.
1995-2004 starty w Rajdowych Mistrzostwach Polski, Pucharze Polski OFF-ROAD PL. Członek elitarnej grupy STT Racing - kierowca testowy Porsche Polska i Subaru Polska. Czterokrotny uczestnik Rajdu Dakar 2002, 2003, 2007, 2010 cztery razy na mecie. Manager zespołu ProjektDAKAR - Dakar 2007. W 2008 roku, jako jedna z 2 polskich załóg, brał udział w międzynarodowym rajdzie Trans-Syberia, startując Porsche Cayenne. Zajął miejsce w pierwszej dziesiątce rajdu, którego uczestnicy stanowili międzynarodową doborową stawkę.
Jak ocenia Pan poziom rywalizacji Zawodników w Pucharze Polski OFF-ROAD PL w ostatnich latach?
Kilka razy byłem uczestnikiem Pucharu Polski OFF-ROAD PL i zawsze była to okazja do zmierzenia się z najlepszymi zawodnikami w kraju. Od jakiegoś czasu śledzę Puchar z pewnej odległości, ale z jej aktywnymi uczestnikami spotykam się przy okazji innych imprez off-roadowych i widzę, jak poziom rośnie z każdym rokiem. Jeszcze parę lat temu w Pucharze Polski OFF-ROAD PL startowały nawet auta seryjne - teraz jeżdżą właściwie tylko pojazdy specjalnie przystosowane do ciężkiej jazdy przeprawowej. Poziom rośnie - rywalizacja staje się coraz ciekawsza.
Czy na podstawie obserwacji Pucharu i innych podobnych zawodów można powiedzieć, że polski off-road jest już na europejskim poziomie? Wielu polskich zawodników pojawia się na imprezach zagranicznych. Rywalizują tam z najlepszymi, podpatrują rozwiązania, obserwują i nadrabiają do nich zaległości. A właściwie tak było parę lat temu. Obecnie nie możemy już mówić o zaległościach. Jeździmy tym, czym w Europie, tak jak w Europie. A czasami nawet lepiej - wszak polskie załogi coraz częściej nie są na imprezach za granicą tylko po to żeby „podpisać się” na liście obecności - oni tam jeżdżą się ścigać i przywożą do kraju świetne wyniki.
Najszczersza odpowiedź byłaby chyba najmniej zadowalająca - należy zwrócić uwagę na wszystko. Szczególnie jeśli się zaczyna. Ale jeśli miałbym coś podpowiedzieć, to muszę przypomnieć pewną zasadę, która nie zmienia się od lat i chyba się nie zmieni. Najważniejsza jest pokora. Wobec terenu, sprzętu i wobec innych ludzi. Trzeba ostrożnie poznawać teren i możliwości swojego samochodu, uczyć się od ludzi, bo od każdego można się czegoś nauczyć, nawet jeśli byłaby to nauka na cudzych błędach.Czy widzi Pan jakąś potrzebę zmian w regulaminach czy organizacji polskich imprez off-roadowych?
Ogólnie regulaminy imprez terenowych są z każdym rokiem coraz lepsze, jednak najlepiej byłoby, gdyby zostały ujednolicone. Wszystkie imprezy np. przeprawowe powinny mieć jeden regulamin bazowy i powinny różnić się tylko szczegółami. To sprawiłoby, że jeden zawodnik miałby większą możliwość startu we wszystkich tego typu rajdach.
Jakie starty planuje Pan w sezonie 2010? Czy planuje Pan start w przyszłorocznym Dakarze?Dakar zawsze znajduje się w moich planach. Niestety czasem nie udaje się przekuć planów w czyn. Mam nadzieję, że w tym roku się powiedzie. Planuję też pojechać w przynajmniej jednym rajdzie cross-country, ale jako że ustalenia jeszcze trwają - nie będę zdradzał szczegółów.
Co Pana zdaniem należałoby zrobić, aby podnieść popularność off-roadu w Polsce?Dobrym pomysłem byłoby chyba stworzenie większej ilości miejsc, gdzie off-roadowcy mogliby legalnie testować swoje maszyny i startować w zawodach. Im więcej będzie miejsc w pełni dostosowanych do takiej rywalizacji - tym większe społeczne poparcie i, co za tym idzie - większe zainteresowanie mediów, a te jak wiadomo w znacznym stopniu przyczyniają się do popularyzacji wielu dyscyplin.
Jarosław Kazberuk - Kierowca i pilot rajdowy, trener judo (III dan). Reprezentant Polski w Camel Trophy'96 (Borneo-Kalimantan). Uczestnik najtrudniejszych rajdów terenowych w Europie - Carpat Trophy 1997, Transylwania 1999. Członek ekip - Rajdy Extremalne: - Gauloises 1995 - Patagonia, Lion Expedition, Salomon X-Adventure 2000, 2002, 2003. Wieloletni sędzia i instruktor off-road'u Marlboro Adventure Team.
1995-2004 starty w Rajdowych Mistrzostwach Polski, Pucharze Polski OFF-ROAD PL. Członek elitarnej grupy STT Racing - kierowca testowy Porsche Polska i Subaru Polska. Czterokrotny uczestnik Rajdu Dakar 2002, 2003, 2007, 2010 cztery razy na mecie. Manager zespołu ProjektDAKAR - Dakar 2007. W 2008 roku, jako jedna z 2 polskich załóg, brał udział w międzynarodowym rajdzie Trans-Syberia, startując Porsche Cayenne. Zajął miejsce w pierwszej dziesiątce rajdu, którego uczestnicy stanowili międzynarodową doborową stawkę.
źródło: puchar.off-road.pl
Dodaj komentarz
Aby komentować pod zarezerowanym, stałym nickiem, bez potrzeby
logowania się za każdym wejściem, musisz się zarejestrować lub zalogować.
logowania się za każdym wejściem, musisz się zarejestrować lub zalogować.
Zaloguj się
0
Komentarze do:
Coval Puchar Polski OFF-ROAD PL - wywiad z Jarkiem Kazberukiem
Podobne: Coval Puchar Polski OFF-ROAD PL - wywiad z Jarkiem Kazberukiem


Podobne galerie: Coval Puchar Polski OFF-ROAD PL - wywiad z Jarkiem Kazberukiem



Najczęściej czytane w tym miesiącu
Tapety na pulpit
Newsletter
Galerie zdjęć