Samochody 4x4  »  Aktualności  »  Jeep Cherokee i Grand Cherokee - nowe wersje trafiły do salonów
Jeep Cherokee 2007

Jeep Cherokee i Grand Cherokee - nowe wersje trafiły do salonów

2008-03-11 - K. Spychalski     Tagi: Jeep, SUV, Premiery
Bestsellerowe auta Jeepa - modele Cherokee i Grand Cherokee - doczekały się właśnie premier swoich najnowszych wersji. Mniejsze z aut to całkowicie nowa generacja modelu, natomiast większy samochód otrzymał tylko lekki lifting nadwozia i nowe opcje wyposażenia. NOWY JEEP CHEROKEE

Nowy Jeep Cherokee pozostaje wierny swej legendzie napędu 4x4 - lecz ma teraz jeszcze lepsze własności jezdne i bogatsze wyposażenie komfortowe. Przyjmuje tak charakterystyczne dla Jeep’a surowe linie nadwozia i posiada w serii stały system napędu 4x4 Selec-Trac II. Jako opcja dostępny jest ekskluzywny wystrój wnętrza Luxury Leather Package. „Nowy Jeep Cherokee to idealny 4x4 na co dzień.” - mówi Michael Manley, wiceprezes Chrysler LLC ds. sprzedaży światowej, marketingu i rozwoju - „Połączenie sprawdzonego napędu 4x4 w średniej klasy SUV z opcjonalnym pakietem Luxury Leather Package oraz unikalne wyposażenie i rozwiązania powodują, iż jazda nowym Cherokee sprawia równie wielką przyjemność w warunkach miejskich jak i w tropikalnej dżungli.” Jeep Cherokee występuje w dwóch odmianach modelowych - Sport i Limited, a na rynkach międzynarodowych dostępny będzie już w 2008 roku.

Klasyczna linia marki Jeep

Na stylizację nadwozia nowego Cherokee bezpośredni wpływ wywarła ponad 65-letnia historia marki Jeep. Doskonale znane elementy - jak siedmioszczelinowa krata chłodnicy oraz trapezowe wnęki kół i solidność wyglądu sylwetki - podkreślają niezmiennie klasyczny styl tego pojazdu. Patrząc z boku - Jeep Cherokee wygląda potężnie i solidnie - dzięki masywnym panelom karoserii oraz wysokiej linii okien. Odsunięte na krańce bryły pojazdu koła i trapezowe błotniki nadają sylwetce dodatkowej mocy.
Jedyny w swoim rodzaju, w pełni otwierany, miękki dach Sky Slider

Nowy Jeep Cherokee to także przyjemność jazdy „z wiatrem we włosach”, gdy jedyny w swoim rodzaju, miękki dach Sky Slider odsuwa się całkowicie lub częściowo za jednym naciśnięciem przycisku. Powłoka Sky Slider wykonana jest z wodoodpornej tkaniny akrylowej (podobnie jak miękki dach w kabriolecie) i mocowana w specjalnie uszczelnionych prowadnicach, zmniejszających hałasy opływającego powietrza, posiada również zabezpieczenie przeciw przycięciu palców (mechanizm zatrzymuje ruch dachu w przypadku napotkania przeszkody).Proste i funkcjonalne, lecz komfortowe wnętrze

Wnętrze nowego Jeep’a Cherokee zaprojektowano w sposób nieskomplikowany i funkcjonalny - pod kątem obszerności, wygody i funkcjonalności. Poczucie obszerności wnętrza daje nowy, dwubarwny wystrój tablicy przyrządów. Zestaw wskaźników obejmuje cztery „zegary” o biało-czarnych tarczach i pomarańczowych wskazówkach oraz dostępny opcjonalnie - zintegrowany wyświetlacz EVIC.W konsoli środkowej - wykończonej na czarno w modelu Sport i metalizowanej (Satin Silver) w wersji Limited - mieszczą się pokrętła układu ogrzewania i klimatyzacji (HVAC), wyloty nawiewu powietrza, radioodtwarzacz oraz panel wyłączników. Po raz pierwszy w Cherokee dostępny jest system multimedialny MyGIG wraz z ośmioma głośnikami klasy Premium i subwooferem. Do seryjnego wyposażenia obu odmian nowego Cherokee należy klimatyzacja automatyczna z filtrem powietrza kabinowego. Jest tam również wyłożona gumą półeczka na telefon komórkowy, palmtop lub drobne monety. Niewielki schowek znajduje się także po lewej stronie kolumny kierownicy.Systemy audio i nawigacji

Wśród dostępnych w nowym Cherokee systemów audio istotne miejsce zajmuje nowoczesny zestaw multimedialny MyGIG z wbudowanymi systemami nawigacji, audio, video oraz komunikacji. MyGIG sterowany jest poprzez ekran dotykowy lub komendy głosowe (system potrafi rozpoznawać ponad 100.000 słów) i posiada dysk twardy o pojemności 20 GB do przechowywania plików muzycznych i zdjęciowych. Integralna funkcja Music Jukebox z bazą danych Gracenote pozwala automatycznie uzupełniać pliki muzyczne o tytuł, nazwisko wykonawcy i inne informacje. Utrwalić można ponad 1600 utworów, tj. ponad 100 godzin muzyki - a także nagrywać krótkie wiadomości głosowe. System nawigacji umożliwia dokonywanie alternatywnych kalkulacji tras przejazdu i wyświetlanie trójwymiarowych map drogowych na ruchomym, kolorowym ekranie TFT (Thin Film Transistor) o przekątnej 6,5-cala (165 mm), posiadającym idealny na środek tablicy przyrządów poziomy kąt widzenia 1800. Wszystkie oferowane dla nowego Cherokee radia wyposażone są w gniazdka wejściowe o średnicy 3,5 mm do przyłączenia zewnętrznego odtwarzacza MP3. W skład systemu audio Infinity® Premium Sound System wchodzi ośmiokanałowy wzmacniacz o mocy 368 Watt oraz dziewięć głośników, w tym 6,5-calowy subwoofer.Pojemność ładunkowa i użyteczność

W przedziale bagażowym Cherokee przewidziano dogodne rozwiązania ułatwiające korzystanie z obszernej przestrzeni ładunkowej. Po obu stronach bagażnika znajdują się zaczepy mocowania przewożonego ładunku, a w lewym boku umieszczono schowek na podnośnik, narzędzia i klucz do kół. Podłogę bagażnika stanowi zamykany na zatrzaski, odwracalny panel z wykładziną dywanową, pod którym znajduje się kryty, wodoodporny pojemnik o głębokości 10 centymetrów - idealny do pomieszczenia zabłoconych kaloszy lub przewozu sadzonek.Sprawdzony silnik V-6 o pojemności 3,7 litra

Jednostka V-6 SOHC o pojemności 3,7-litra charakteryzuje się wysoką kulturą pracy oraz „sprawdzoną w akcji” trwałością. Jej moc wynosi 151 kW (205 KM) przy 5200 obr/min, a moment obrotowy 314 Nm przy 4000 obr/min. Dzięki modernizacji systemu rozrządu i komór spalania uzyskano wzrost momentu obrotowego przy niskiej prędkości obrotowej, zwiększenie płynności pracy na biegu jałowym oraz obniżenie głośności. Precyzyjny system elektronicznego sterowania przepustnicą (ETC) zapewnia szybsze i bardziej wyczuwalne reakcje na ruchy pedału przyspieszenia. Do ograniczenia zużycia paliwa przyczynia się także system recyrkulacji spalin (EGRV).Ekonomiczny i potężny silnik 2.8L CRD

Dostępny silnik wysokoprężny to 16-zaworowy turbodiesel common rail o pojemności 2,8 litra z dwoma wałkami rozrządu w głowicy (DOHC) i mocy 130 kW (177 KM DIN) przy 3800 obr/min. Dzięki turbosprężarce o zmiennej geometrii kierownic (VGT) oraz szybkiej reakcji na otwarcie przepustnicy silnik ten plasuje Cherokee na pozycji lidera swej klasy pod względem wartości momentu obrotowego- 460 Nm przy 2000 obr/min, zdolności uciągu - do 2800 kg oraz zasięgu bez tankowania - 725 km.Nowy system stałego napędu 4x4

Wyposażeniem seryjnym nowego Cherokee Sport oraz Limited jest system stałego, aktywnego (tj. działającego w razie potrzeby) napędu 4WD Selec-Trac II - który ma zdolność przewidywania i zapobiegania poślizgowi kół - zanim zjawisko to wystąpi. Selec-Trac II jest przydatny w różnorodnych sytuacjach drogowych, m.in. jazdy na suchych nawierzchniach, czego z reguły nie zaleca się w konwencjonalnym przypadku dołączanego napędu 4x4.

System ten może pracować w idealnym dla ciągłego użytkowania trybie „4WD Auto”, umożliwiającym samoczynny rozdział mocy pomiędzy oboma osiami w zależności od bieżących warunków drogowych - zapewniając optymalne własności trakcyjne pojazdu. Do jazdy po stromych zboczach, w gorszym terenie lub na podłożu o minimalnej trakcji służy tryb redukcyjny „4WD Low”, w którym następuje 2,72-krotne zwiększenie oddawanego momentu obrotowego i zblokowanie zespołu sprzęgłowego.

Manualna i automatyczna skrzynia biegów

W zależności od jednostki napędowej, w nowym Cherokee oferowane są trzy skrzynie przekładniowe: manualna sześciostopniowa, automatyczna pięciostopniowa i automatyczna czterostopniowa. Sześciostopniowa skrzynia manualna stanowi wyposażenie standardowe wersji Sport i Limited napędzanych silnikiem 2.8L CRD. Odznacza się wysoką sprawnością zmiany przełożeń, cichą pracą oraz wysoką trwałością.

Nowe zawieszenie przednie i układ kierowniczy

Na wyższą jakość i pewność prowadzenia oraz komfort jazdy wpływa nowa konstrukcja niezależnego zawieszenia przedniego, pięciodrążkowego zawieszenia tylnego, a także wspomagany hydraulicznie, zębatkowy mechanizm kierowniczy. Niezależne zawieszenie przednie oparte na trapezowych wahaczach poprzecznych i sprężynach śrubowych zapewnia wyczucie kontaktu kół z podłożem w stopniu nieosiągalnym w przypadku typowego układu kolumn resorujących. Stabilizator drążkowy pozwala ograniczać przechyły nadwozia podczas ciasnych skrętów i gwałtownych manewrów, a dzięki znacznemu skokowi zawieszenia i odpowiednio dobranej twardości odbojów wzrósł ogólny komfort jazdy.

Optymalną sztywność zawieszenia przy minimalnym poziomie hałasów, drgań i wibracji (NVH) zapewnia mocowanie górnych wahaczy do podłużnicy przedniej struktury karoserii. Nowe pięciowahaczowe zawieszenie tylne złożone z wahaczy górnych i dolnych oraz drążka prowadzącego zapewnia zwiększoną sztywność poprzeczną oraz lepsze wyczucie zachowania się pojazdu na drodze. Sztywna oś tylna pozwala utrzymać stałą charakterystykę kierowalności i stabilności pojazdu ciężej załadowanego, w tym także podczas holowania przyczepy.

Konieczność zapewnienia wysokiego komfortu i pewności prowadzenia konstruktorzy nowego Cherokee potraktowali bardzo poważnie. Wspomagana hydraulicznie zębatkowa przekładnia kierownicza pozwala dobrze wyczuć pracę układu, a zwrotność pojazdu jest zbliżona do wartości osiąganych przez pojazdy o krótszym rozstawie osi.

Nowością w gamie Cherokee są systemy Hill Descent Control i Hill Start Assist, które zostały przejęte z modelu Grand Cherokee. Więcej informacji o oby dwóch układach znajdziemy poniżej.

NOWY JEEP GRAND CHEROKEE

Najpopularniejszy pojazd tej marki na świecie jest teraz jeszcze nowocześniejszy i lepiej wyposażony. Nowością jest pomocny w trudnych sytuacjach off-roadowych, zaawansowany system kontroli zjazdu Hill Descent Control, asystent ruszania pod górę Hill Start Assist wspomagający płynne ruszanie na wzniesieniu oraz system stabilizacji toru jazdy przyczepy - przeciwdziałający jej zarzucaniu podczas holowania.

„Gama czterech silników i trzech systemów napędu 4x4 do wyboru, system Hill Descent Control oraz najlepsze jak dotąd wyposażenie komfortowe czynią z nowego Grand Cherokee pojazd nieporównywalnie bardziej wyrafinowany niż jego pierwowzór, który w roku 1992 dał początek segmentowi SUV klasy luksusowej.” - powiedział Thomas Hausch, wiceprezes ds. sprzedaży światowej Chrysler Group.

Na rynkach międzynarodowych (poza Ameryką Północną) nowy Jeep Grand Cherokee dostępny jest od końca 2007 roku.

System Hill Descent Control

Działanie skonstruowanego przez inżynierów Jeep’a systemu HDC daje podobny efekt jak skrzynka rozdzielcza z reduktorem terenowym o przełożeniu 4 : 1 w parze z manualną przekładnią sześciobiegową samochodu Jeep Wrangler Rubicon. Układ ten pozwala zjeżdżać ze wzniesień z 6 prędkościami w sposób kontrolowany. HDC działa w trybie 4WD Low (po włączeniu reduktora) i zapewnia łatwiejszą oraz bardziej precyzyjną kontrolę prędkości zjazdu ze wzniesienia niż w przypadku stosowania samych tylko hamulców. System opiera się na elektronicznym dozowaniu siły hamowania kół jezdnych jako elementu wspomagającego zjawisko hamowania silnikiem na niskim biegu poprzez reduktor terenowy. W odróżnieniu od rozwiązań konkurencyjnych, HDC Jeep’a umożliwia płynną zmianę prędkości jazdy oraz przyspieszanie i zmniejszanie tempa jazdy bez konieczności wyłączania systemu - a także powrót do zaprogramowanej fabrycznie prędkości po zwolnieniu przez kierowcę pedału przepustnicy lub hamulca.

System Hill Start Assist

Zadaniem systemu HSA jest umożliwienie łatwego i płynnego ruszania pojazdem pod górę. Po zwolnieniu pedału hamulca ciśnienie w układzie hamulcowym utrzymywane jest jeszcze przez dwie sekundy, po czym przy pomocy systemu ABS - stopniowo zmniejszane w momencie naciskania przez kierowcę pedału przyspieszenia. HSA jest niezwykle przydatny w jeździe miejskiej - ale także i off-road - gdy trzeba pokonywać strome pagórki i wzniesienia. System Hill Start Assist stanowi wyposażenie seryjne wszystkich wersji nowego Jeep’a Grand Cherokee - za wyjątkiem modelu Grand Cherokee SRT8.

System Trailer Sway Control

System TSC ogranicza zjawisko zarzucania holowanej przyczepy wynikające ze zmiany toru jazdy i polepsza kierowalność samochodu w warunkach intensywnego ruchu, podczas silnych wiatrów bocznych i termu podobnych - podnosząc bezpieczeństwo jazdy całego zestawu drogowego. Na podstawie wskazań odpowiednich czujników system Trailer Sway Control porównuje bieżący kierunek ruchu z zamierzonym przez kierowcę torem jazdy. Po wykryciu odchylenia, które nie wynika z woli kierowcy - system uruchamia hamulec przedniego koła samochodu celem odpowiedniego przeciwdziałania zarzucaniu przyczepy, po czym płynnie przyhamowuje pozostałe koła tak, aby zwolnić prędkość jazdy. W chwili, gdy przyczepa zaczyna zarzucać w drugą stronę, TSC zwiększa siłę hamowania kół po przeciwnej stronie pojazdu. Zmienne przyhamowywanie kół w połączeniu z ograniczaniem otwarcia przepustnicy silnika trwa aż do momentu, gdy niekontrolowany ruch przyczepy zostanie ustabilizowany.

Cztery silniki do wyboru

Nabywca nowego Jeep’a Grand Cherokee ma aż cztery silniki do wyboru. Są to:

• Znany i ceniony Diesel V-6 common rail o pojemności 3,0 litrów - dostępny do wszystkich wersji,
• Silnik benzynowy 5.7L HEMI® V-8 - dostępny do Jeep Grand Cherokee Limited w wersji Overland,
• Silnik benzynowy 6.1L HEMI® V-8 - wyposażenie seryjne wersji Grand Cherokee SRT8,
• Zmodernizowany silnik benzynowy V-8 o pojemności 4,7 - niedostępny na rynku polskim.

W porównaniu ze swym poprzednikiem, nowy silnik 4.7L V-8 odznacza się obniżonym o 6 procent zużyciem paliwa przy wyższej mocy i momencie obrotowym. Jednostka ta posiada dwie świece zapłonowe na cylinder (jako jedyny silnik w gamie oferowanej przez Chrysler Group, oprócz 5.7L HEMI ® V-8) i podwyższony stopień sprężania. Ulepszeniu uległy przepływy powietrza w głowicy cylindrów, zmodyfikowano ponadto kształt komór spalania i układ rozrządu. Efektem jest wzrost mocy o 30% do 223 kW (303 KM DIN) i 8-procentowy wzrost momentu obrotowego - do 445 Nm w stosunku do osiągów „starego” 4.7L V-8. Ze względu na usprawnienia układu dolotowego oraz obniżenie hałasów pracy osprzętu (niższa prędkość napędu) zmodernizowany silnik 4.7 V-8 jest konstrukcją doskonalszą niż jego poprzednik. Zastosowanie nowego profilu krzywek wałków rozrządu, dwóch świec zapłonowych na cylinder oraz zmodyfikowanej regulacji luzów zaworowych pozwoliło wyraźnie podwyższyć kulturę pracy tego silnika na biegu jałowym.

Nowoczesne wyposażenie funkcjonalno-komfortowe


Nabywca nowego Jeep’a Grand Cherokee ma do wyboru bogate wyposażenie funkcjonalno-komfortowe, m.in. kombajn multimedialny MyGIG™ obejmujący system nawigacji satelitarnej, audio/video oraz bezprzewodowy zestaw głośnomówiący telefonii komórkowej. MyGIG posiada dysk twardy o pojemności 20 GB do przechowywania plików zdjęciowych i muzycznych (1600 utworów lub 100 godzin odtwarzania), a sterowanie funkcjami odbywa się za pośrednictwem ekranu dotykowego lub komend głosowych. Istnieje także możliwość nagrywania krótkich komunikatów słownych. Nowością są także główne światła ksenonowe HID z funkcją samo-poziomowania, których jasność jest około trzech razy wyższa niż tradycyjnych reflektorów halogenowych. Funkcja samo-poziomowania umożliwia automatyczną regulację wysokości strumienia światła w zależności od obciążenia pojazdu i pozwala ograniczyć zagrożenie oślepiania kierowców nadjeżdżających z przeciwka.

W ramach wyposażenia opcjonalnego dostępny jest m.in. podgląd drogi cofania ParkView™ Rear Back-up Camera (oferowany niezależnie od systemu nawigacji), czujniki przeszkód na drodze cofania ParkSense® Rear Back-up System, czujnik deszczowy wycieraczek, pamięć ustawienia foteli i lusterek zewnętrznych, gniazda podłączenia iPoda oraz 18-calowe obręcze kół z lekkiego stopu aluminium. (iPod jest znakiem towarowym firmy Apple Computer Inc., zastrzeżonym w USA i innych krajach świata).

Nowa stylizacja nadwozia i wnętrza

Dzięki potężnej sylwetce Jeep Grand Cherokee wygląda atletycznie, a przy tym współcześnie. Krata chłodnicy została wydłużona, a reflektory są bardziej okrągłe w celu podkreślenia wrażenia dominacji w widoku od przodu. Pod kloszami reflektorów HID umieszczono soczewki kierunkowskazów i świateł postojowych. Aby zwiększyć skuteczność oświetlenia obniżono także wysokość mocowania lamp przeciwmgielnych. Entuzjaści off-roadu przywitają z zadowoleniem możliwość demontażu dolnej sekcji dwuczęściowego zderzaka przedniego przed rozpoczęciem jazdy terenowej. Zmiany we wnętrzu obejmują unowocześnienie tablicy przyrządów - wzbogaconej o nowe akcenty metalizowane i miękkie w dotyku materiały wykończeniowe.

Pewnym zmianom uległ także zestaw wskaźników, który otrzymał jaśniejsze podświetlenie diodami LED. W konsoli podłogowej zmieniono uchwyty na kubki/puszki, w wersjach Limited i Overland dźwignię hamulca postojowego urozmaicono dodatkowo obszyciem skórzanym i chromem. Wygodniejsze i bardziej ergonomiczne są także podłokietniki w panelach drzwiowych. Nowym elementem w modelu Overland są również szaro-brązowe skórzane i perforowane skórzane pokrycia siedzeń, tłoczone w delikatne prążki dla podkreślenia ekskluzywności wykonania.



źródło: Chrysler, informacja i zdjęcia: Mototarget

Dodaj komentarz

Nick
Treść
Wpisz kod
z obrazka
Aby komentować pod zarezerowanym, stałym nickiem, bez potrzeby
logowania się za każdym wejściem, musisz się zarejestrować lub zalogować.

Zaloguj się

Login Hasło
0

Komentarze do:

Jeep Cherokee i Grand Cherokee - nowe wersje trafiły do salonów

Galerie zdjęć
Newsletter